موضوع : پژوهش | مقاله

فرصت بحران



گفته بودم که آی‌تی نه تنها خود می‌تواند از بحرانی که بر اقتصاد و نهادهای مالی جهان سایه انداخته سالم بیرون آید، بلکه می‌تواند در این راه به صنایع دیگر نیز یاری رساند. اینک دلیل.
آی‌تی، اگرچه خود پیچیده به نظر می‌رسد، اما به‌طورکلی برای ساده‌تر انجام دادن کارها آمده است. بنگاه‌های اقتصادی، مالی و تولیدی و اداری با اتکا به آی‌تی می‌توانند هزینه‌های انجام کارها را کاهش دهند. برای شرکت‌های فعال آی‌تی، چه در سطح جهانی و چه در ایران، بحران اقتصادی جاری، فرصتی طلایی به شمار می‌آید که بتوانند صنایع دیگر و نیز سرمایه‌گذاران را قانع کنند تا بیشترین امکانات و سرمایه ممکن را در زمینه آی‌تی به کار گیرند.
علم و صنعت آی‌تی از ابتدای پیدایش خود همواره مستعدترین افراد جامعه را به سوی خود جلب کرده است. پس چندان جای تعجب ندارد که در شرایط کنونی بتواند نه تنها روی پای خود بایستد، بلکه به دیگران نیز کمک کند. با توجه به گزارش‌های مؤسسات تحقیقاتی، به نظر می‌رسد که اوضاع صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، در قیاس با سایر صنایع چندان وخیم نباشد و این صنعت با توجه به گسترش و نفوذ در سایر صنایع و نهادهای اقتصادی و مالی وضعیت نسبتاً پایداری دارد و می‌تواند بحران را با کمترین آسیب پشت سر بگذارد.
اگرچه، به طور طبیعی، وضعیت رشد و توسعه این صنعت مطابق پیش‌بینی‌های پیشین نخواهد بود و به هر صورت از بحران مالی جهان تأثیر خواهد پذیرفت، اما، وضعیت ناامیدکننده نیست و شرکت‌های فعال این حوزه می‌توانند امیدوار باشند که در سایه برنامه‌ریزی مناسب و بهره‌گیری از فرصت‌ها می‌توانند حتی از دل این بحران، موقعیت‌های تازه‌ای بیافرینند.
مدیران شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در حوزه‌های مختلف، از جمله مایکروسافت و اینتل اعلام کرده‌اند که بحران پیش آمده، تأثیر زیادی بر سرمایه‌گذاری آن‌ها و فناوری‌های جدید نخواهد گذاشت و آنان کماکان به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.
در ایران هم، شرکتی مانند همکاران سیستم، درست در میانه بحران جهانی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بخش تحقیق و توسعه خود انجام داده است که این امر، نشان از امیدواری مدیران این شرکت بزرگ نرم‌افزاری به ادامه کار و فعالیت در فضای داخلی دارد.
این شرکت همچنین در شرایط فعلی بخشی از نیرو و سرمایه خود را به توسعه راهکارهایی مانند BI اختصاص داده است که می‌تواند به صنایع مختلف برای هوشمند کردن کسب‌و کار خود کمک کند.
اتخاذ چنین راهبردی در شرایط کنونی، نشان از هوشمندی و مطالعه دقیق وضعیت جاری توسط مدیران این شرکت دارد. راهبردی که می‌تواند در مواجهه با بحران کنونی یا بحران‌های آینده به بنگاه‌های اقتصادی و مالی رهنمودهای مناسبی ارائه دهد.
در شرایطی که شاید فعالیت شرکت‌های این حوزه به شدت قبل نیست، شاید یکی از مناسب‌ترین کارها، آموزش کارکنان در سطوح مختلف و جست‌وجوی راه‌های جدید فعالیت برای دوره پس از بحران باشد. شرایط بد اقتصادی قطعاً پایان خواهد یافت، اما، شرکت‌هایی از این شرایط سربلند بیرون خواهند آمد که از فرصت بحران حداکثر استفاده را ببرند و تنها منتظر پایان آن نباشند.

فرصت...
همانگونه که اشاره کردم، شرکت‌های فعال در حوزه آی‌سی‌تی می‌توانند از بحران پیش آمده استفاده کنند و استفاده از راهکارها و ابزارهای دیجیتالی یا آنلاین را به صنایع مختلف پیشنهاد کنند. در واقع، آن‌ها با ترغیب صنایع به بهره‌گیری از این ابزارها به آنان کمک می‌کنند که بحران را به سلامت پشت سر بگذارند و خود را برای فعالیت‌های آینده آماده کنند.
آن دسته از بنگاه‌هایی که پیش از این در آی‌سی‌تی سرمایه‌گذاری کافی کرده‌اند، اینک در شرایط سخت، با اتکا به اطلاعات حاصل از آن می‌توانند درک بهتری از شرایط روز داشته باشند و بر اساس این درک، تحلیل‌های درست‌تری در دست دارند و بر این اساس، تصمیمات درست‌تری نیز خواهند گرفت.
فعالان این حوزه می‌توانند با برگزاری سمینارها، کارگاه‌ها، استفاده از رسانه‌های مکتوب و آنلاین و دیگر ابزارهای ارتباطی، صنایع مختلف را از مزایای راهکارها و ابزارهای نوین ترغیب کنند. آن‌ها می‌توانند به مدیران بنگاه‌های اقتصادی، مالی و خدماتی نشان دهند که چگونه می‌توان با اتکا به راهکارهایی مانند BI و ERP، تصمیمات مدیریتی خود را بهبود بخشند، از طریق ارتباط مستقیم و گسترده با مشتریان از نیازهای آنان آگاه شوند و بسیاری از خدمات خود را از طریق روش‌های جدید ارائه دهند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.
یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که فعالان حوزه‌های آی‌سی‌تی می‌توانند در تعامل با مدیران صنایع مختلف بر آن تأکید کنند، شفاف‌سازی است. بدون تردید، وجود بحران در بخش بزرگی از دنیا یا حتی وجود ناکارآمدی در بخش‌های مختلف صنعتی و مالی، وجود فساد در سطوح مختلف یا اتخاذ تصمیمات نادرست در زمینه‌های کاری مدیران است. آی‌سی‌تی می‌تواند در شفاف کردن امور، پیدا کردن نقاط کور و تاریک در سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نقشی بی‌بدیل داشته باشد.
اگرچه شاید بحران اقتصادی در سطح جهان و نیز کاهش قیمت نفت در ایران، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های خدماتی را – به دلیل کاستن هزینه‌ها – در سرمایه‌گذاری روی راهکارهای نوین مردد کند، اما این وظیفه فعالان این حوزه است که نشان‌دهند، نه تنها اختصاص منبع در بخش‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری بلند مدتی است که نه تنها امروز برخی از مشکلات آن‌ها را از پیش پا بر می‌دارد، بلکه در فردای بحران یا رونق دوباره اقتصاد، آن‌ها را ده‌ها گام از رقبایی که چنین ضرورتی را احساس نکردند، جلوتر خواهد برد.
بحران سرانجام روزی به پایان می‌رسد، اما آینده از آن کسانی است که در دل بحران، آمدن فردایی روشن را ایمان داشته‌اند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

منبع: / سایت / باشگاه اندیشه ۱۳۸۸/۰۳/۰۵به نقل از: ماهنامه شبکه، اردیبهشت 1388، شماره 99
نویسنده : هرمز پوررستمی

نظر شما