موضوع : پژوهش | مقاله

اینترنت و انتخابات

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا طی گزارشی رسمی از وضعیت مخابرات وارتباطات در کشور، اعلام کرد که تعداد کاربران اینترنت در ایران به رقم 7/4 میلیون نفر رسیده است.
انتخابات مجلس هفتم به چند جهت، از نظر اطلاع رسانی اینترنتی، در نوع خود کم نظیر است.

1- تبلیغات
با توجه به فقدان قانون مشخص در زمینه اینترنت از یکسو و خلاء قانونی در زمینه تبلیغات اینترنتی، از ماهها پیش از شروع رسمی ایام تبلیغات کاندیداها، زمینه سازی برای معرفی نامزدها به صورت آشکار یا پنهان (بدون ذکر داوطلبی انتخابات) توسط بسیاری از آنها شروع شده بود. اینترنت علیرغم اسم پرطمطراقش ارزانترین بستر برای یک پروژه تبلیغات انتخاباتی است و هزینه اجاره یک Domain و 10 مگابایت فضا و یک طراحی صفحه ساده، در مقایسه با ارقام میلیونی تبلیغات چاپی «printed propaganda» بسیار کم به نظر می رسد.
علاوه بر اشخاص، گروههای سیاسی که زودتر از اینها به اهمیت و تاثیرگذاری اینترنت پی برده بودند از چند سال قبل، اقدام به راه اندازی سایتهای خبری خاص خود کرده بودند تا در بحبوحه انتخابات، یک فضای رسمی و آشنا برای مخاطبان و هواداران حزبی داشته باشند، البته مشروط به آنکه، سایت آنها درست در بزنگاه انتخابات، هک Hack و یا مسدود «filter» نشود!
سایتهای گروهها و ائتلافهای سیاسی در انتخابات، این خاصیت منحصر به فرد را دارد که علاوه بر پاسخگویی به نیاز مخاطبان، اطلاع رسانی سریع و به موقع، لینک به سایتهای شخصی کاندیداها و نقد دیدگاههای رقبا، می تواند باعث خنثی شدن شایعات و اخبار نادرست پیرامون استعفاها، انصرافها یا موضع گیریها شود. علاوه بر آن، اینترنت تنها مکان انحصاری موجود در ایران است که امکان نشر چند رسانه ای multimedia متون تبلیغاتی کاندیداها ازجمله صوت و تصویر (مثلا سخنرانی های انتخاباتی، زندگی نامه ها و عملکردها را فراهم می کند.
2- اطلاع رسانی
اکنون هم وزارت کشور و هم شورای نگهبان بعنوان مجری و ناظر انتخابات دارای سایت رسمی هستند که می توانید آنها را در این آدرسها ببینید:
وزارت کشور www.moi.ir
شورای نگهبان www.irisn.com
در این سایتها، اخبار انتخابات، اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده به تفکیک هر استان و شهرستان، قوانین انتخابات، آیین نامه های تبلیغات انتخاباتی، اظهارنظرها و مصاحبه های مقامات رسمی ستاد انتخابات و هیئتهای نظارت بر انتخابات و حتی اسامی اعضای هیئتهای اجرایی و نظارت قابل مطالعه است.
این نوع اطلاع رسانی رسمی، علاوه بر سرعت و دقت و جامعیت در انتشار اخبارورویدادها، باعث شده تا خود آنها به منبعی برای مراجعه خبرگزاریها و روزنتها و مطبوعات تبدیل شوند. طبیعتا پس از برگزاری انتخابات نیز اولین نتایج رسمی انتخابات را باید از همین سایتها سراغ گرفت.

3- رای گیری و نظرسنجی
امکان رای گیری اینترنتی در ایران هنوز فراهم نیست چرا که هنوز شمارش رایانه ای آراء صندوقها با مشکل برخورد کرده است چه رسد به اینکه بخواهیم انتخابات اینترنتی برگزار کنیم. این موضوع با چالشهای فنی و تکنیکی متعددی از قبیل نرم افزارهای رای گیری، امنیت سیستم ها «security» ، کاربران و نحوه بهره برداری از سیستم ها مواجه است.
اما در مورد افکار سنجی و نظرسنجی، این امکان وجود دارد و اکثر سایتهای خبری و از جمله سایت وزارت کشور دارای فرم نظرسنجی از بازدیدکننده ها بوده و نتایج آن هم بصورت onlineو یا هر چند روز یکبار منتشر می شود. اگرچه به دلیل ویژگیهای کاربران اینترنت ازقبیل طبقه اجتماعی، سطح سواد، میزان درآمد و سن و جنسیت، نمی توان این نتایج را به کل جامعه تعمیم داد ولی به هر حال این نظرسنجی ها می تواند برآیند دیدگاههای طیف کاربران اینترنت درایران باشد که در جای خود معنا و پیام خاصی را القاء می کند.
4-جنگ روانی:اینترنت درایران به دلایل متعدد، به یکی از ابزارهای جنگ روانی بین جناحها و باندهای سیاسی از یکسو و گروههای مخالف نظام با حکومت از سوی دیگر تبدیل شده است.
انتشار اخبار جعلی و نادرست با هدف تاثیرگذاری بر مخاطبان، انتشار دیدگاههای اپوزیسیون انتشار اطلاعیه و مطالبی که قبلا به صورت شب نامه و کاغذی منتشر می شد، تخریب کاندیداهای انتخاباتی و به اصطلاح افشاگریهای شخصی، خانوادگی و ... دلیلی بر این مدعا هستند که اینترنت علاوه بر جنبه های مثبتی که در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات داراست، می تواند به اهرمی برای تخریب جناحها و شخصیتها نیز تبدیل شود.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده که تا پایان برنامه پنج ساله چهارم یعنی سال 1388، تعداد کاربران اینترنت درایران به 15 میلیون نفر خواهد رسید، شاید آن موقع، یعنی حدودا انتخابات مجلس هشتم، اینترنت، موثرترین وفراگیرترین رسانه در مورد انتخابات باشد.

منبع: / سایت / خبرنگار ۱۳۸۲/۱۱/۲۶صفحه اینترنتی مرتبطhttp://ziaiy.persianblog.com
نویسنده : حمید ضیایی پرور

نظر شما