مطالعه پدیدار شناختی سینمای داریوش مهرجویی
کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: محسن دانش استاد راهنما: محمدجواد زاهدی استاد مشاور: پروانه دانش
دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران غرب
چکیده
با توجه به پیچیدگی های سینمای معناگرا و نقش پر رنگ سینمای مولف مهرجویی بر واکاوی ساخت های اجتماعی جامعه ایرانی در طول چند دهه فعالیت سینمایی و لزوم بررسی زندگی روزمره در فیلم های این سینماگر و این که آثار او حامل رگه هایی از نگرش فلسفی است که درک آن به سادگی میسر نمی شود و حتی ممکن است در میان فیلمسازان و منتقدان هم تفسیرهای واگرا و متباینی را سبب شود، و به منظور نبود تحلیل های پدیدارشناسانه از این نوع سینما، این پژوهش با عنوان مطالعه پدیدار شناختی سینمای داریوش مهرجویی بر مبنای پارادایم جامعه شناسی تفسیری پدیدارشناسی، در قالب اصول تجزیه و تحلیل کیفی ون منن با جامعه نمونه فیلمسازان و منتقدان سینمایی استان فارس و در قالب کیفی سوالات نیمه سازمان یافته، به روش نمونه گیری غیر تصادفی یا غیر احتمالی گلوله برفی و بدون فرضیه سازی صورت گرفت و مشخص شد که سینمای داریوش مهرجویی با ارایه تصاویری آسیب شناسانه از جامعه و جزییات زندگی روزمره و تطبیق آن با تجربه های نوین گرایی، درصدداحیای ارزش ها و فضیلت های فراموش شده اجتماعی و احقاق حقوق انسانی، بدون محدودیت های جنسیتی است.
نظر شما