بررسی تطبیقی اثر اقتباسی فیلم سارا اثر داریوش مهرجویی و نمایشنامه خانه عروسکی ایبسن
کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: پریسا آلبوعلی استاد راهنما: کریم لویمی مطلق
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده
در این تحقیق، فیلم " سارا " ساخته ی داریوش مهرجویی که اقتباسی از نمایشنامه ی "خانه ی عروسکی" ایبسن است بررسی و مقایسه می شود. مهرجویی کارگردان نامدار ایرانی این نمایشنامه را در سال 1371 به تصویر کشید. با استفاده از نظریه ی فمینیزم مادی گرا هردو اثر مورد تحقیق قرار میگیرد. جزییات بسیاری جمع اوری شده تا ریشه ی خلق آثار فمینیستی توسط نویسندگان عصر ویکتوریا ونویسندگان ایرانی در سال های اخیرکنکاش شود. در عصر ویکتوریا، زنان نه دستمزدی مانند مردان دریافت می کردند و نه حتی می توانستند بیمه داشته باشند. این موضوع باعث شده بود تا همیشه نیازمند و وابسته ی همسران یا پدران خود باشند. ایبسن و سایر نویسندگان فمینیست نقش عمده ای در اصلاح این طرز فکر داشتند ." خانه ی عروسکی" بیانگر این موضوع است که عقاید متعصبانه در رابطه با از خود گذشتگی زنان باید به پایان برسد. "سارا" یکی از آثاری است که مهرجویی آن را با توجه به شرایط بعد از انقلاب اسلامی ایران و جنگ ایران و عراق ساخت. مردم ایران در آن زمان بیشتر به حس وطن دوستی اهمیت میدادند. به این معنی که تنها نگرانی آن ها دفاع از حقوق واقعی مردم ایران در مقابل دشمنان بود. در این زمان، فعالیت ها ی زنان بسیار محدود شد بطوری که دوباره مردسالاری در بسیاری ازمسایل مهم جامعه مشاهده می شد. مهرجویی از "خانه ی عروسکی" به عنوان یک دستاورد ادبی برای نمایش مشکلات خانوادگی و اجتماعی زنان ایران استفاده کرد.
نظر شما