موضوع : پژوهش | پایان نامه

مطالعه اقتباس در سینمای داریوش مهرجویی بر مبنای دو مولفه «وفاداری به متن » و «بومی سازی متن»

کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: اصغر برقه
استاد راهنما: مجیدرضا مقنی‌پور
موسسه آموزش عالی هنر - شیراز، گروه پژوهش هنر

چکیده

چگونگی اقتباس از آثار ادبی یکی از موضوعات مهم‌ در حوزه‌ی مطالعات سینمایی است و نظریات گوناگونی در این زمینه پدید آمده است. نظریات مطرح‌شده در حوزه‌ی اقتباس، بیشتر بر اساس فیلم‌های خارجی‌شکل گرفته است و گاهی در تطبیق میان آن نظریات و آنچه در سینمای ایران رخ‌داده است، تمایزاتی دیده می‌شود. فیلم پری مهرجویی (1373) با اقتباس از رمان " فرانی و زویی" و داستان کوتاه "یک روز خوب برای موز ماهی" نوشته سالینجر ساخته شده است و ‌این فیلم، در پرونده سینمایی مهرجویی از بهترین و مهم ترین کارهای او و از نمونه‌های مهم و جریان‌ساز در سینمای ‌ایران محسوب می‌شود. مهرجویی در ‌این فیلم از منابع اقتباسی متفاوت، با فرهنگ و زیست جهان متفاوت استفاده کرده است. در این پژوهش برآنیم تا با انطباق الگوی روایت شناسی گریماس بر جریان روایتی فیلم پری به مطالعه دقیق و تحلیل چگونگی فرایند اقتباس در آن بپردازیم. توجه به تفاوت شگردهای روایی به کار رفته در روند بومی‌سازی اثر با منبع اقتباسی متفاوت و مقایسه آنها با یکدیگر، از دیگر مسائلی است که این پژوهش به دنبال آن است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی است و جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای انجام گرفته و تحلیل اطلاعات نیز کیفی بوده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که منابع و اثر اقتباسی مورد مطالعه (فیلم پری) تا حد زیادی با شاخصه های الگوی روایت شناسی گریماس قابل تطبیق هستند ضمن آنکه مهرجویی در فیلم پری به وفور از عناصر فرهنگی بومی ‌در ساخت اثرش استفاده کرده است .

نظر شما