زیبایی شناسی پارودی و هجو و واکاوی عناصر آن با نگاهی به فیلم های داریوش مهرجویی
پدیدآور: مهدی مهدوی نیک استاد راهنما: علی روحانی
دانشگاه هنر تهران، پردیس بینالمللی فارابی
چکیده
با وجود گستردگی و اهمیت ژانر کمدی در سینما ، و به ویژه سینمای کمدی ایران و همچنین علی رغم اهمیت پارودی به عنوان شیوه ای پرکاربرد و نوعی از کمدی که به سخره ی موضوعات بر میخیزد ، شاهد آنیم که در سینمای ما ، کمتر به این مهم پرداخته شده است و غالب کمدی سازان ایرانی با آن بیگانه اند و گاه کار به جایی میرسد که همین عدم شناخت باعث میشود به اشتباه و ندانسته به فیلمی که پارودیک است لقب کمدی سخیف داده شود . حال آنکه پارودی در جای خود زیبا و پر از کارکردهای مفید است. از طرفی در بررسی منابع موجود ، کمتر به پارودی و چگونگی بهره گیری و یادگیری اصول آن ، برمیخوریم . لذا در پژوهش پیش رو به این مهم پرداخته شده است و در این راستا ضمن نگاهی به پست مدرن ، برای تبیین و مثال بیشتر ، تاملی خواهد شد به شش فیلمِ کمدی موجود در کارنامه ی داریوش مهرجویی تا با بررسی صحنه به صحنه ی فیلم ها ، مولفه های پارودی را در آنها بیابیم .
نظر شما