موضوع : پژوهش | مقاله

نقش کتابخانه ها در گسترش سواد اطلاعاتی

                                                     فهرست مطالب   

 

1 -مقدمه                                                                          

2 - سواد اطلاعاتی چیست ؟                                                                                    

 3 -  اهمیت سواد اطلاعاتی در زندگی تحصیلی  

4 - نقش کتابداران در توسعه سواد اطلاعاتی                                                                

5 - نقش کتابخانه ها درگسترش سواد اطلاعاتی

5-1  کتابخانه های آموزشی و دانشگاهی                                                         

 5-2   کتابخانه های تخصصی                                                                       

5-3    کتابخانه های عمومی                                                                                              6- منابع                                                                                                            

 مقدمه

در قرن حاضر دیگر داشتن توانایی خواندن و نوشتن و محاسبات ریاضی را نمی توان به تنهایی شاخص های باسوادی دانست . آنچه که در دهه های گذشته باسوادی بود ، اینک تنها نشانه هایی از باسوادی به حساب می آید و اگر خوش بینانه به آن بنگریم ، می توانیم آن را پایه باسوادی امروزی بدانیم .اکنون فردی که فقط می تواند بنویسد ، بخواند و حساب کند یک باسواد کامل نیست و نمی تواند تمامی نیازهای خود را برآورده سازد . دانش آموزان و دانشجویان در گذشته با خواندن تعدادی کتاب درسی و یک یا چند کتاب متفرقه که توسط اساتید مربوط به هر درس معرفی می شد به کسب مدرک تحصیلی نائل می شدند و سپس وارد بازار کار می گشتند . اما در حال حاضر اینچنین نیست و کسی که از چنین روش هایی پیروی کند ،چه در طول دوران تحصیل و چه در بازار کار، محکوم به شکست خواهد بود . دلیل آن هم چیزی نیست جز افزایش سرعت و میزان تولید دانش و اطلاعات در دنیای امروز که از آن به انفجار اطلاعات یاد می شود . در حال حاضر اگر شخصی بخواهد از تمام اطلاعات جدید منتشر شده در زمینه تخصصی خود آگاه شود ، به طور قطع نخواهد توانست و تنها راه پیش روی او مطالعه گزینشی خواهد بود . تخصصی شدن و گسترش موضوعات دانش بشری ، آسان شدن نشر مطالب و کارآیی زیاد وسایل نوین ارتباطی از قبیل شبکه های محلی ، اینترنت و ... را می توان دلایل دیگر این مسئله به شمار آورد . حال در چنین فضایی که اطلاعات به سرعت در حال تولید و نشر در قالب های گوناگون الکترونیکی و غیرالکترونیکی، آن هم در ابعاد وسیع جغرافیایی است و جهان به سمت و سوی تبدیل به دهکده جهانی و شکستن مرزهای جغرافیایی و سیاسی در حرکت است ، چگونه یک شخص تحصیل کرده و نیازمند اطلاعات می تواند اطلاعات جدید را به موقع کسب کرده و دانش خود را روزآمد نگاه دارد ؟ کتابخانه ها به عنوان حافظان دانش بشری و اشاعه دهندگان اطلاعات در این میان چه نقشی خواهند داشت ؟ برای پاسخ به این سئوال ها و دیگر سئوال های مشابه ابتدا باید به این سئوال پاسخ داد که سواد اطلاعاتی چیست ؟ با به دست آوردن شناخت از سواد اطلاعاتی می توان تمامی مسائل مطرح شده را بهتر درک نمود و فهمید که چرا امروزه خواندن و نوشتن به تنهایی معیار باسوادی نمی باشد .
سواد اطلااعاتی چیست ؟
در فرهنگ کتابداری " سواد اطلاعاتی " اینگونه تعریف شده است :
( آگاهی از قابلیت های محاسباتی و توانایی تشخیص و بیان روشن مسائل که به کمک فن آوری رایانه ای قابل حل هستند . این آگاهی شامل برنامه برای رایانه نمی شود . سواد اطلاع رسانی نیز به نظامی گفته می شود که برای سازماندهی و ذخیره سازی ، بازیابی و اشاعه اطلاعات طراحی شده است که به باسوادان اطلاعاتی در به دست آوردن اطلاعات کمک خواهد نمود . )

" به تعبیری دیگر می توان سواد اطلاعاتی را مجموعه توانایی هایی تعریف نمود که به کمک آن ها می توان تشخیص داد در چه زمانی به اطلاعات نیاز است و به مکان یابی ، نقد و ارزیابی و استفاده مؤثر و مفید از اطلاعات مورد نیاز پرداخت ."(رضوی اصل ، محسن ،http://www.eem.ir/readarticle.php?article_id=32 )

 اهمیت سواد اطلاعاتی در زندگی تحصیلی :

در حال حاضر از دانشجویان انتظار می رود خود راُسا اطلاعات را بیابند . معلم تنها به عنوان یک منبع مانند سایر منابع اطلاعات عمل می کند نه فراهم کننده ی اطلاعات . "اداره جنوبی تعلیم و تربیت استرالیا " با بیان این مطلب که "سواد اطلاعاتی بیش از یک قرن ابزار قدرت بخشیدن به دانشجویان است و مهارتی زندگی بخش و جاویدان برای قرن بیست ویکم بشمار می آید " از این مهارت پشتیبانی می نماید (1995 healey )

حرکت موسسه های اموزشی به سمت یادگیری مستقل فعال (1995 healey )و نوآوریهای sconul  وacrl ، طرحی روشن و بی چون و چرا از تجربه ی چند ساله  را در خصوص " تعلیم وتربیت کاربران " شامل آموزش شناسایی و جستجوی منابع اطلاعات و... به تصویر می کشد که این امر بیانگر اهمیت بنیادی سواد اطلاعاتی و تشویق بسط بیشتر آن در حوزه تعلیم و تربیت است (webber&johnston2000 ) (نظری ،مریم،1384).

نقش کتابداران در توسعه سواد اطلاعاتی :

برای درک بهتر رابطه دانش و مهارت کتابدارن با نیازهای فراگیران سواد اطلاعاتی می توان مقایسه زیر را میان مهارتهای مورد نیاز باسوادان اطلاعاتی و مهارتهای کتابداران انجام داد. نتیجه این مقایسه براین تاکید دارد که در میان حرفه ها ، کتابداری به دلیل حوزه کاری خود موجه ترین حرفه برای برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش سواد اطلاعاتی است(مهری ،پریرخ،1386 )  :

جدول 1 : جدول تطبیقی مهارتهای با سوادان اطلاعاتی و مهارتهای حرفهای کتابدارن

    مهارتهای لازم برای باسوادن اطلاعاتی                    مهارتهای حرفه ای کتابداران

 

1.تشخیص نیاز اطلاعاتی

 

تشخیص نیازهای اطلاعاتی از مهم ترین فعالیتهای کتابداران در بیشتر کارکردهای تخصصی ، مانند مجموعه سازی ، سازماندهی ، ارائه خدمات و اشاعه اطلاعات است . در هرجزئی از فرایند کار ، کتابداران به طور ذهنی ،خود را به جای کاربران قرار می دهند وتلاش

می کنند تا نیازهای آنان را با طرح پرسش تشخیص دهند وآنها را اساس کار خود قرار دهند .انجام پژوهشهای فراوان در این باره و نیز رفتارهای اطلاع یابی کاربران ،دانش لازم در مورد تشخیص نیاز کاربران را در دسترس کتابداران قرار داده است .

 

 

2.تدوین راهبردهای جستجو

 

بخش مهمی از کار کتابدارن به ویژه کتابدارن مرجع ،کمک به کاربران در تدوین فرمول جستجو چه در نظامهای دستی  وچه در نظامهای رایانه ای می باشد . کتابداران به دلیل آگاهی از شیوه نمایه سازی ، فهرستنویسی یا سازماندهی اطلاعات دانش مناسبی درباره شیوه های جستجوی اطلاعات ، دارند وبه همین دلیل توانسته اند به منزله میانجی نقش موثری در بازیابی اطلاعات ایفا کنند . همچنین " تدوین راهبردهای جستجو" در برخی درسهای مقاطع مختلف کتابداری مورد توجه است .

 

 

3.دسترسی به اطلاعات

 

آشنایی با انواع نظامها و شیوه های رده بندی منابع اطلاعاتی در مخزن کتابخانه ها یا دسته بندی اطلاعات ،که در درسهای فهرستنویسی ،نمایه سازی ونیز مرجع در مقاطع مختلف آموزش داده می شود. این درسها راههای دستیابی به اطلاعات را به کتابداران می شناساند .

 

 

 

4. ارزیابی اطلاعات ومنابع اطلاعاتی

 

. ارزیابی اطلاعات و منابع اطلاعاتی در درسهای گوناگون دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد (مانند مجموعه سازی و مرجع ) و به طور عملی در گزینش منابع در محیط کار مورد توجه است .

 

 

5. سازماندهی اطلاعات کسب شده

 

 

سازماندهی اطلاعات از درسهای مهم مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز از فعالیتهای اصلی و روزمره کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی است . حرفه کتابداری راهها و روشهای بسیاری را در زمینه سازماندهی انواع منابع اطلاعاتی ایجاد کرده است

 

6.کاربرد تفکر انتقادی

 

بیشتر فرایندهای کاری در حرفه کتابداری با استفاده از مهارت تفکر انتقادی صورت می گیرد . مانند نقد، بررسی و گزینش منابع اطلاعاتی ،تحلیل پرسش و تعیین راهبرد جستجو، تحلیل نظانهای اطلاعاتی ، ارزیابی میزان ربط در بازیابی اطلاعات،....

 

 

آگاهی از مسائل اقتصادی ، حقوقی و اجتماعی مرتبط با کاربرد اطلاعات

 

اهمیت حقوق پدیدآور و مسائل حقوقی ناشی از عدم رعایت آن، از مواردی است که در درس مجموعه سازی مورد توجه است  .

 

 نقش کتابخانه ها در گسترش سواد اطلاعاتی در هزاره سوم :
 

امروزه نقش کتابخانه ها به عنوان یکی از زیرساخت های جامعه اطلاعاتی و سیستم خودآموزی سواد اطلاعاتی پررنگ تر از گذشته شده است و دستیابی به جامعه اطلاعاتی فعال و موثر ، بدون توجه به کتابخانه ها امکان پذیر نخواهد بود .

کتاابخانه های آموزشگاهی و دانشگاهی

کتابخانه های آموزشگاهی و دانشگاهی در کنار سیستم آموزشی مدارس و دانشگاه ها تأثیر بسزایی در آموزش سواد اطلاعاتی به دانش آموزان و دانشجویان دارند . معلمان و استادان با تشویق شاگردان خود به استفاده هر چه بیشتر از منابع کتابخانه برای انجام تکالیف خود و بکارگیری سیستم آموزشی مبتنی بر خودآموزی و خودیابی اطلاعات ، بر غنای مطالب درسی و آموزشی خود خواهند افزود و علاوه بر آن به طور نظری و عملی توانایی ها و روش های بازیابی اطلاعات را به آن ها آموزش خواهند داد . کتابخانه های آموزشگاهی و دانشگاهی نیز باید اطلاعات مورد نیاز کارکنان ، معلمان و استادان شاغل در مدارس و دانشگاه های متبوع خود را فراهم کنند تا آن ها هم امکان خودآموزی و دستیابی به اطلاعات مورد نیازشان را داشته باشند . انجام این امور نیاز به ارتباط متقابل کتابداران با نظام آموزشی مدارس و دانشگاه ها و همچنین هماهنگی آن ها با معلمان و اساتید را خواهد داشت تا کتابداران با آگاهی کامل از برنامه های آموزشی مدرسه یا دانشگاه محل خدمت خود و شیوه تدریس معلمان و اساتید ، نسبت به تهیه منابع و رسانه های مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان و همچنین معلمان و اساتید و سایر کارکنان اقدام نمایند .

کتابخانه های تخصصی

 کتابخانه های تخصصی نیز در جهت خودآموزی همیشگی کارکنان و متخصصان مؤسسات متبوع خود وظیفه ای خطیر بر عهده خواهند داشت . امروز ثابت شده است که بدون داشتن یک کتابخانه تخصصی خوب و مناسب ، امکان فعالیت و انجام وظیفه صحیح و مناسب در جهت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده توسط مؤسسات، امکان پذیر نخواهد بود و مؤسسه ای که از داشتن یک کتابخانه تخصصی خوب و غنی محروم باشد ، پویایی لازم را نخواهد داشت . کتابخانه های تخصصی با هماهنگ نمودن خود با برنامه های مدنظر مؤسسه متبوع خود و آگاهی از تخصص ها و نیازهای اطلاعاتی پرسنل ، اقدام به تهیه منابع بکارگیری رسانه های اطلاعاتی مورد نیاز آن ها خواهند نمود . به طور یقین کارکنان و متخصصان چنین مؤسسات یا شرکت هایی در شناسایی، بازیابی و به روز رسانی اطلاعات حرفه ای مورد نیاز خود که همان فرایند خودآموزی است ، بسیار بهتر عمل خواهند کرد تا مؤسسات و شرکت هایی که از چنین امکاناتی محروم هستند . در نتیجه مؤسسات دارای کتابخانه های تخصصی با مجموعه های غنی و پویا ، در رسیدن به اهداف مورد نظرشان موفق تر بوده و بازده بیشتری خواهند داشت .

کتابخانه های عمومی

اما در این میان نقش کتابخانه های عمومی را در خدمت رسانی به کل اقشار جامعه نباید از یاد برد . انواع کتابخانه هایی که تا اینجا مورد بررسی قرارگرفتند ، هر کدام به نوعی به جامعه ای محدود خدمت رسانی می کردند ، حال آنکه یک کتابخانه عمومی وظیفه خدمات دهی و اطلاع رسانی به کل جامعه را بر عهده خواهد داشت . تمامی اقشار جامعه با سطوح مختلف سواد و تخصص های گوناگون ، از هر رنگ ، نژاد ، قومیت و زبان و در سنین مختلف به کتابخانه های عمومی مراجعه می کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را تهیه کنند . در حقیقت کتابخانه های عمومی زیربنای خودآموزی همیشگی افراد یک جامعه هستند و عدم توجه به آن ها یعنی بی توجهی به نیاز های اطلاعاتی تمام اقشار جامعه می باشد . امروزه جامعه ای مترقی و پیش رونده خواهد بود که در کنار مؤسسات آموزشی قوی و سایر امکانات آموزشی و پژوهشی ، از کتابخانه های عمومی توانمند و دارای منابع غنی و مجهز به سیستم ها و فناوری های نوین برخوردار باشد . در غیر اینصورت هر چقدر مدارس ، دانشکده ها ، دانشگاه ها و کتابخانه های آموزشگاهی، دانشگاهی و تخصصی یک جامعه قوی باشد ، بدون برخورداری از کتابخانه های عمومی روزآمد و مطابق با استانداردهای جهانی ، هرگز نخواهد توانست خود را به عنوان یک جامعه اطلاعاتی پیشرفته مطرح کند و نخواهد توانست در تمامی ابعاد علمی ، اجتماعی ، سیاسی و ... به پیشرفت قابل ملاحظه ای نایل گردد .
در پایان سخن باید متذکر شد در هزاره سوم که سواد اطلاعاتی به عنوان یک قابلیت مهم برای تمام افراد یک جامعه به حساب می آید و پیشرفت هر جامعه در گرو میزان حرکت آن جامعه در جهت تبدیل به جامعه اطلاعاتی کارآمد می باشد ، باید با برنامه ریزی دقیق و حساب شده ، بررسی تجارب سایر کشورها و نقاط ضعف و قوت آن ها در این زمینه ، محاسبه امکانات موجود و برنامه هایی که در گذشته اجرا شده است و از همه مهمتر با تقویت و تجهیز کتابخانه ها ( بالاخص کتابخانه های عمومی ) به حرکت در جهت رسیدن به جامعه اطلاعاتی مولد و پویا و برخورداری از افرادی با توان اطلاع یابی بالا و دارای ذهنی خلاق و منتقد پرداخت تا در آینده ای نه چندان دور شاهد کاهش شکاف علمی و فنی موجود میان ما و کشورهای پیشرفته دنیا باشیم .

(رضوی اصل ، محسن ،   http://www.eem.ir/readarticle.php?article_id=32 )

 

   منابع 

1.   نظری ، مریم ،سواد اطلاعاتی ،1384

2.   پریرخ ،مهری ، آموزش سواد اطلاعاتی  مفاهیم ، روش ها و برنامه ها 

3.   رضوی اصل ، محسن ،    http://www.eem.ir/readarticle.php?article_id=32  

 نوشته ثریا ذوالفقاری: وبلاگ تاریخ اجتماعی کتابخانه ها

نظر شما