الگوسازی اقلیمی معماری مدارس استان قم
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: علی اصغر علی نژاد سراجی
استاد راهنما: حسین باستانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز، گروه معماری
چکیده
جهان امروز با مسئلهای تحت عنوان تغییرات کلی اقلیم مواجه شده است. از آنجا که تغییرات اقلیم تحت تأثیر مستقیم مصرف انرژیهای فسیلی است، لذا معماران نیز موظفند چگونگی کاربرد انرژی در بخشهای مختلف ساختمان و نحوه طراحی ساختمان برای جلوگیری از هدررفت انرژی را مورد مطالعه قرار دهند. تأثیر مهم اقلیم در شرایط مختلف آب و هوایی و امکان تبدیل آن شرایط از طریق انتخاب مصالح و طراحی مناسب ساختمان، ضرورت مطالعه اقلیمی مناطق مختلف را برای برنامهریزان و طراحان اثبات نموده است. در این میان، فضاهای آموزشی 20 درصد مصارف انرژی در بخش ساختمان را به خود اختصاص دادهاند. طرح پایان نامه پیش رو با هدف ارائه ضوابط طراحی ساختمانهای آموزشی در اقلیم گرم و خشک قم صورت گرفته و با درنظر گرفتن شرایط این منطقه، مسائل و مشکلات آن، در نهایت به ارائه الگوها و پیشنهاداتی در این زمینه پرداخته است. یکی از مهم-ترین اهدافی که در طراحی ساختمانهای مدارس باید در نظر گرفت مسئله اقلیم و آسایش دانشآموزان است. معیارهای طراحی مدرسه، توجه به فرهنگ مردم، توجه به تمهیداتی که در گذشته در ساختمانها لحاظ میشده و ... ازجمله نکاتی هستند که هنگام طراحی و ارائه الگوهای معماری مدارس با توجه به اقلیمهای گوناگون درنظر داشت. تحقیق حاضر تحت عنوان الگوسازی مدارس قم برای اقلیم گرم و خشک در این زمینه تدوین شده است. مطالعات نشان میدهند ارتباط میان بنا و اقلیم یکی از اصلیترین عوامل تأثیرگذار در شکلگیری طرح میباشد و سازمان-های ملی و بینالمللی چون سازمان مدیریت انرژی و طراحی محیطی و سازمان مشارکت مدارس با عملکرد بالا نیز بر این امر به درستی صحه گذاشتهاند. تأثیر عوامل و عناصر اقلیمی در ساخت و طراحی بناها و ساختمانهای شهرهای کشور مطالعه آن را ضرورتی انکارناپذیر ساخته است. مدارس نیز به عنوان یکی از بناهای ساخته دست انسان از اثرات اقلیمی بدون تأثیر نبوده و وابسته به آن میباشد. بنابراین شکل دادن به بناهای آموزشی و همچنین تأمین آسایش انسانی و کالبدی آن نیازمند توجه به نوع و گونه اقلیمی در قالب عوامل و عناصر اقلیمی است. روش تحقیق در پژوهش حاضر کاربردی با ماهیت کمی و کیفی بوده که به مطالعه تطبیقی نیز پرداخته است.
نظر شما