موضوع : پژوهش | پایان نامه

تحلیل هزینه های مدارس متوسطه دولتی شهر قم

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: مسعود احمدزاده
استاد راهنما: ابوالقاسم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نادری روشناوند‌‌‌‌‌‌ 
استاد مشاور: میترا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عزتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل هزینه‌ی مدارس متوسطه‌ی شهر قم با استفاده از تابع هزینه طی سال‌های 1394-1391 است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه‌ی آماری عبارت است از کلیه‌ی مدارس متوسطه‌ی دولتی شهر قم به تعداد 98 واحد آموزشی طی سال‌های تحصیلی 92 ـ 91، 93 ـ 92 و 94 ـ 93 که در چهار ناحیه واقع گردیده‌اند و در بررسی اطلاعات مورد نظر از روش سرشماری ‌یا تمام‌شماری استفاده شده است. با استفاده از منابع مستند وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش استان قم تمامی اطلاعات مورد نیاز تهیه گردید و با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده به بررسی توابع هزینه‌ی کل و هزینه‌ی متوسط پرداخته شد. در این پژوهش دو دسته اطلاعات مورد استفاده قرا گرفته است؛ الف) اطلاعات دانش‌آموزی شامل معدل دانش‌آموزان و تعداد ‌دانش‌آموزان و ب) اطلاعات مالی شامل کلیه‌ی اقلام هزینه‌ای مدارس. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، روش رگرسیون با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و Eviews به‌کار برده شده است. یافته‌ها حاکی از این است که در مجموع وضعیت‌ هزینه‌های مدارس متوسطه‌ی دولتی شهر قم با توجه به اطلاعات اخذ شده در برخی از مدارس در سال‌های مورد مطالعه دارای نقصان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال تحصیلی 94 - 93 هزینه‌های آموزشی در بالاترین میزان طی سال‌های مورد مطالعه است.اطلاعات مربوط به وضعیت معدل‌های مدارس نشان دهنده‌ی عدم وجود تفاوت قابل ملاحظه بین مدارس شهر قم است. نتایج تابع هزینه‌ی کل نشان می‌دهد که عمده‌ی فعالیت مدارس متوسطه‌ی دولتی شهر قم بین 200 تا 500 دانش‌آموزاست. هم‌چنین تابع مذکور دارای ضریب نیکوئی برازش، 0.7275 است که نشان دهنده‌ی این است که در حدود 73 درصد تغییرات هزینه را پوشش می‌دهد که یک رابطه‌ی بسیار قوی بین هزینه‌ها و ستانده‌ها را نشان می‌دهد.بر اساس اطلاعات تابع هزینه‌ی متوسط، سطح بهینه‌ی فعالیت برای مدارس 497 دانش‌آموز و با هزینه‌ای برابر 6750769 ریال است. بدین معنا که این مدارس قادر خواهند بود با افزایش مقیاس فعالیت خود تا سطح 497 دانش‌آفرینی هزینه‌ی متوسط برای هر واحد ستانده را کاهش دهند و با کم‌ترین هزینه، بیش‌ترین ستانده را به دست آورند.

نظر شما