مدلی برای کیفیت ادراک شده از رستوران های منتخب شهر قم
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: مهدی قادری ترنیک
استاد راهنما: احمدرضا قاسمی
دانشگاه تهران، پردیس فارابی - دانشکده مدیریت و حسابداری
چکیده
در دنیای امروز یکی از فعالیتهای روزمره شهروندان شهرهای بزرگ خوردن غذا بیرون از خانه است. بهطورکلی اگر نقش غذا را در نظر بگیریم، متوجه این مسئله میشویم که مراکز خوراکی و مواد غذایی بازار بسیار وسیعی نسبت به سایر بازارها دارند ،حتی اگر فرض کنیم اقتصاد کشور در بحران قرار دارد و رکود در جامعه بیداد میکند، مردم نمیتوانند ماشین یا کالاهایی نیمه لوکس خریداری کنند، اما قطعاً غذا میخورند.همه رستورانها و مراکز تهیه غذا و بهطورکلی همه مراکزی که فعالیتشان به غذا مربوط میشود، به دنبال آن هستند تا تنوع در محصولات خود را روزبهروز بیشتر کنند. از طرف دیگر، این مراکز در رقابت با یکدیگر، برخی محصولات خود را ارزانتر از مراکز دیگر به فروش میرسانند تا مشتری بیشتری جذب کنند. بنابراین غذا و خوراکی یکی از بزرگترین بازارها با گردش مالی هزاران میلیاردی است.پژوهش حاضر باهدف درک مشتری از کیفیت رستورانهای منتخب شهر قم انجامشده است. این پژوهش مطالعهای کاربردی و از نوع توصیفی -پیمایشی میباشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل مشتریان رستورانهای منتخب شهر قم است که در این پژوهش رستورانهای لوکس مدنظر است که این رستورانها عبارتاند از: رستوران مرتضوی، مدائن، البرز، ارگ سالاریه، مروارید، سیرنگ، شاندیز و خادم. برای جمعآوری دادههای موردنیاز پژوهش تعداد 450 پرسشنامه میان مشتریان توزیع گردید که از این تعداد 400 پرسشنامه پاسخ داده شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از معیار آلفای کرون باخ (0.95=?) تائید گردید.دادههای جمعآوریشده با استفاده از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و Lisrel تحلیلشدهاند. یافتههای پژوهش بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار میان (کیفیت خدمات ، ارزش ادراکشده قیمت، کیفیت محیط فیزیکی) با (رضایت مشتری) و همچنین رابطه مثبت (رضایت مشتری با نیات رفتاری) و رد رابطه مثبت و معنادار میان (کیفیت غذا و رضایت مشتری) و (کیفیت خدمات و نیات رفتاری) است. درنهایت با توجه به هر فرضیه پیشنهادات لازم در راستای بهبود فعالیت رستورانها و جذب بیشتری مشتری باهدف سودآوری بیشتر ارائه گردید .
نظر شما