بررسی وضعیت بکارگیری نظام آموزش مجازی در مدارس ابتدایی منطقه کهک
پیشنهاده کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: فاطمه شاه جمالی
استاد راهنما: هادی حاجی حسن دنیادیده
دانشکده الهیات و معارف اسلامی هدی، گروه روانشناسی
چکیده
چکیده هدف: بشر همواره در طول زندگی خود، در حال کسب دانش بوده که با گسترش فناوری، آموزش نیز از آن بیبهره نمانده و گام به گام با فناوریها هماهنگ و تقویت شده است؛ بنابراین تحصیل، یکی از نیازهای اساسی اوست. با تعطیلی مراکز آموزشی در پی شیوع بیماری کرونا در ایران، آموزشهای مجازی اهمیت دوچندانی در سراسرجهان پیداکرده و جایگزین تدریس و تحصیل حضوری شد. اما باوجود همه فرصتهایی که در عرصه تعلیم و تربیت ایجادکرد؛ معلمان، اولیا و دانشآموزان را باچالشهایی روبروساخت. با توجه به چالشهای موجود، باید به بررسی زیرساختهای لازم برای بکارگیری نظام آموزش مجازی در مدارس پرداخت. هدف ازپژوهش حاضر بررسی وضعیت بکارگیری نظام آموزش مجازی در مدارس ابتدایی منطقه کهک است تا دریابیم آیا منطقه کهک زیرساختهای لازم برای بکارگیری آموزش مجازی را دارد یا خیر. روششناسی پژوهش: پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و کاربردی است. قلمرو مکانی این پژوهش مدارس ابتدایی منطقه کهک استان قم و قلمرو زمانی آن سال تحصیلی 1399-1400 است. جامعه پژوهش شامل 131 نفر از آموزگاران منطقه کهک است و از روش سرشماری استفاده شده و تمامی افراد جامعه مورد بررسی قرار گرفتهاند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته (در برگیرنده مولفههای اصلی زیرساختهای بکارگیری نظام آموزش مجازی با طرح 30 گویه هدفمند جهت سنجش مولفهها با مقیاس لیکرت) و تعیین پایایی با روش آلفای کرونباخ انجام شد. (مولفه زیر ساخت فناوری 78٪، مولفه محتوای الکترونیکی 86٪، مولفه نیروی انسانی متخصص 92٪، مولفه منابع مالی و پشتیبانی 83٪، مولفه اقدامات فرهنگسازی و در کل پایایی پرسشنامه 95٪ بدست آمد). دادههای تحقیق پس از گردآوری با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون T تک نمونهای،آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت نرمال بودن توزیع متغیرها) از طریق نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها و نتیجهگیری: از نظر آموزگاران منطقه کهک این منطقه زیرساختهای لازم برای به کارگیری آموزش مجازی که شامل زیرساختهای فناوری، محتوای الکترونیکی، نیروی انسانی متخصص، منابع مالی وپشتیبانی، اقدامات فرهنگسازی میشود را دارد. بر این ساس منابع مالی و پشتیبانی، نیروی انسانی متخصص و زیرساخت فناوری دارای بالاترین میانگین و سپس اقدامات فرهنگ سازی و محتوای الکترونیکی قرار دارند. از نظر آموزگاران منطقه کهک زیرساختهای فناوری، محتوای الکترونیکی، نیروی انسانی متخصص، منابع مالی وپشتیبانی، اقدامات فرهنگسازی در منطقه کهک بالاتر از حد متوسط بودند که لازم است با در نظر گرفتن تمامی این زیر ساختها، نظام آموزش مجازی در مدارس ابتدایی منطقه کهک به نحو مطلوب اجرا شود.
نظر شما