موضوع : پژوهش | پایان نامه

تحلیل محتوای هفت پویانمایی (انیمیشن) کودک بر اساس مولفه های تربیت اخلاقی در سند تحول بنیادین آموزش و پروش

پیشنهاده کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: فاطمه براتی والیجردی
استاد راهنما: مهین چناری
دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان توجه و اهمیت هفت پویانمایی کودک به هر یک از مؤلفه‌های تربیت اخلاقی در سند تحول بنیادین آموزش ‌وپرورش صورت‌گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر پایه روش کیفی - کمی و با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی انجام شده است. واحد تحلیل، شامل مضامینی بود که پس از تماشای هفت پویانمایی (سوفیا، رالف خرابکار، باب اسفنجی، فروزان، امین و اکوان، بنیامین، فیلشاه)، از آن ها استخراج گردید. ابزار پژوهش، چک ‌لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بود. روایی ابزار پژوهش بر اساس نظر متخصصان به دست آمد و همچنین پایایی ابزار با ضریب اسکات محاسبه شد که ضریب پایایی 76 درصد را نشان داد؛ در نهایت برای تحلیل یافته‌های پژوهش از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شده است. همچنین در پژوهش پیش رو مضامینی از پویانمایی‌ها که ناظر بر نفی مؤلفه‌های تربیت اخلاقی بودند نیز مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد، در مجموع پویانمایی‌های مشاهده شده، مؤلفه همدلی و مؤلفه عفت به ترتیب دارای بیش‌ترین و کمترین فراوانی هستند؛ این در حالی است که بالاترین ضریب اهمیت به مؤلفه صداقت و پایین‌ترین ضریب اهمیت به مؤلفه قناعت و ساده‌ زیستی اختصاص دارد که نشان از عدم توازن توجه به مؤلفه‌ها در پویانمایی‌ها است. در بحث مقولات ناظر بر نفی مؤلفه‌های تربیت اخلاقی نیز، مقوله بی‌احترامی (نفی مؤلفه احترام) بیش‌ترین میزان اهمیت را داشته است. همچنین در بین پویانمایی‌های مورد تحلیل، پویانمایی‌های ایرانی نسبت به پویانمایی‌های خارجی از تطابق بیشتری با تمام مؤلفه‌های تربیت اخلاقی برخوردار بودند، و بیشترین همخوانی با مؤلفه‌ها مربوط به پویانمایی ایرانی فیلشا بود؛ بنابراین والدین و مسئولین باید توجه لازم در انتخاب و عرضه پویانمایی‌ها برای کودکان داشته باشند تا آثار تربیتی و اخلاقی منفی و مغایر بافرهنگ اسلامی ایران در آن‌ها نفوذ نکند

نظر شما