موضوع : پژوهش | پایان نامه

چشم انداز اداری و فنی برای برنامه ریزی رسانه ای در بسیج مردمی

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: ساطع سالم صاحب العلاک 
استاد راهنما: میثم حاتم حسن
دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده رسانه و ارتباطات
چکیده

حوزه رسانه نیز در مواجهه با چالش‌های مختلف کم‌اهمیت نیست، از آنجا که علوم دانشگاهی پایه‌ گذار مدیریت رسانه در نهادهای مختلف است و سازمان حشد الشعبی یکی از نهادهای نظامی تازه‌ تاسیس عراق است، باید این نهاد را مورد مطالعه قرار دهیم. و با مطالعه و پژوهش به هویت مدیریتی و فنی و آگاهی از تصورات و چشم‌اندازهای آینده آن دست یافت که با برنامه‌ریزی رسانه‌ای درون موسسه مرتبط است و همچنین چشم‌انداز اداری و فنی مطابق با ابزارهای پژوهشی و استانداردهای آکادمیک مدیریت رسانه ترسیم نمود هدف از این پژوهش، شناسایی دیدگاه‌های جامع اداری و فنی برنامه‌ریزی رسانه‌ای سازمان حشد الشعبی و شناخت ماهیت آرمانهایی است که این نهاد امنیتی به دنبال دستیابی به آنهاست و همچنین ایجاد توازن رسانه‌ای در پاسخ به چالش‌های سیاسی، اجتماعی و چالش‌های اقتصادی از طریق ارزیابی اداری در سازمان حشد الشعبی و علاوه بر آن توسعه کارکنان رسانه‌ای سازمان حشد الشعبی و بهره مندی از ایده‌های پیشرفته برای دستیابی به یک صنعت خلاق فنی و همگام با زمانه و تغییرات محیط اجتماعی باشد. این پژوهش با تکیه بر تحقیقات کیفی و با استفاده از تحلیل عینی مصاحبه‌هایی است که پژوهشگر با 13 مصاحبه شونده از اعضای سازمان بسیج مردمی و سایر ادارات وابسته به آن برای دستیابی به نتایج دقیق و صحیح انجام شده است. محقق از طریق این پژوهش به نتایجی دست یافته است که مهمترین آنها عبارتند از: مدیریت رسانه پس از رعایت خطوط کلی تعیین شده توسط مدیریت برنامه ریزی، در وضع طرح رسانه‌ای مشارکت می‌کند و در این زمینه بر اساس اصل رهبری مرکزی اقدام می‌کند و دارای یک سازمان اداری مرکزی بر اساس بسترها و سطوح اداری منظم است. همچنین با چالش‌های سیاسی خارجی مقابله می‌کند که بر اساس ایدئولوژی‌های بیگانه بنا شده اند که در تصمیمات عراق دخالت می‌کنند، و در تلاشند که حشد الشعبی را تضعیف کنند و تصویر رسانه ای آن را تحریف کنند. همچنین مدیریت رسانه با مشکلات اجتماعی مواجه است که از یک ایدئولوژی سیاسی نشأت می‌گیرد و علاوه بر چالش اقتصادی، چالش‌های امنیتی در رسانه‌های حشد الشعبی بواسطه فعالیت خبرنگار جنگی بوجود آمده است، زیرا حمایت های دولتی با حجم فعالیت های مدیریت رسانه حشد الشعبی هماهنگ نیست و سازمان حشد الشعبی نیز متناسب با شرایط موجود، بر روی ظرفیت‌های موجود برای توسعه بعد رسانه ای سرمایه گذاری کرده است. این پژوهش همچنین به توصیه‌هایی دست یافت که از آن جمله می‌توان به این نکته اشاره کرد: حشد الشعبی بر اساس چارچوب نظری این پژوهش، بر پایه چشم‌انداز کلی و جامع مؤسسه با همه واحدهای مشترک و ریاست‌های آن، به‌ویژه مدیریت رسانه برپا شود؛ تا به هدایت مسیر کارکنان کمک کند و به عنوان قانون اساسی برای متولیان برنامه‌ریزی رسانه‌ای باشد و بر لزوم تکیه بر استانداردهای شفاف حرفه‌ای برای ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان رسانه و بهره‌گیری از تجربیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساخت فیلم‌های مستند پیروزی های حشد الشعبی و نمایش آنها در مقیاس وسیع تاکید کند.

نظر شما