موضوع : پژوهش | مقاله

نقد منصفانه نباشد نظام اسلامی منحرف می شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه و روحانیت در دهه پیشرفت و عدالت باید در کنار ترویج اخلاق و معنویت، به ترویج عقلانیت و دفاع از عقل در تمدن سازی بپردازند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بصیرت به نقل از رسا، استاد حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنج شنبه دوازدهم آذر ماه در جمع طلاب شاهد و ایثارگر سراسر کشور با اشاره به سخن حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه مصیبتی بالاتر از فقدان عقلانیت در اداره جامعه و تبلیغ دین نیست، خاطر نشان کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند جامعه ای که خود را از عقل و تجربه محروم کند دچار شقاوت خواهد شد.
وی یادآور شد: در دهه پیشرفت و عدالت حوزه و روحانیت باید در کنار ترویج اخلاق و معنویت، به ترویج عقلانیت و دفاع از عقل در تمدن سازی بپردازند البته این پیشرفت بدون تجربه و عقل در سایه وحی امکان پذیر نخواهد بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر می خواهیم در این دهه گام های مؤثری را برای نیل به پیشرفت و عدالت برداریم باید علم و پرسشگری، مشکلات اخلاقی و اجتماعی جامعه، توجه به فقرا، دفاع از حقوق مردم، انتقاد از دولت باید بیش از پیش در حوزه های علمیه مورد توجه قرار گیرد.
رحیم پور ازغدی ابراز داشت: وظیفه روحانیت نگاه انتقادی به کشور است البته این انتقاد باید سازنده مفید و منصفانه و به دور از تعصب و افراطی گری ارائه شود.
وی افزود: اگر روحانیت انتقاد درست، سازنده، سالم و منصفانه ای را از نظام جمهوری اسلامی یعنی از مسئولان و سیاست هایشان ارائه ندهد انحراف از نظام اسلامی را در کشور شاهد خواهیم بود.
وی با تأکید بر اینکه روحانیت در انتقاد از دولت، مجلس، قوه قضائیه و رسانه های کشور باید دفاع از اصل نظام و دستاوردهای انقلاب اسلامی را مد نظر قرار دهد، ابراز داشت: عدم انتقاد روحانیت از دولت باعث می شود که دشمنان کشور از نقاط ضعف استفاده کرده و از این طریق به کشور لطمه بزنند.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: متأسفانه برخی به اسم نقد، افراطی گری، تخریب و سیاه جلوه دادن مسائل را محور کار خود قرار می دهند که این نوعی بیماری است و باید برای مقابله با آن نسل جوان را نسبت به بسیاری از موضوعات آگاه کنیم.
وی از نبود موضوعاتی همچون فرمان حضرت علی به مالک اشتر، مسائل اعتقادی، اقتصادی، سیاسی، فقه خانواده، حقوق متقابل، تعلیم و تربیت در مباحث اخلاقی، احکام مرتبط با مسائل جنسی، آسیب شناسی نزول خوری و ربا در دروس خارج فقه حوزه های علمیه انتقاد کرد و خواستار توجه بیشتر به این مومضوعات در حوزه های علمیه شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه استاد مطهری به تنهایی برای اسلام خدمات ارزنده ای را ارائه داده است، ابراز داشت: پس از گذشت چندین سال از شهادت شهید مطهری و به رغم گذر سال ها هنوز نتوانسته ایم در مسائل مختلف از این شهید بزرگوار گامی فراتر نهیم.
وی یادآور شد: طلاب و روحانیان ما باید با الگو قرار دادن شهید مطهری ساعت ها در روز مطالعه و فعالیت نمایند تا بتوانند همچون این استاد فرزانه خدمت بزرگی به کشور به ویژه جوانان بکنند.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه حوزه های علمیه در صورتی موفق خواهند بود که بتوانند در تمامی عرصه ها از حقوق ملت جانانه دفاع کنند، گفت: اگر حوزه ای در برابر تبعیض حقوقی و قانونی نایستد دشمنان حقانیت و مشروعیت انقلابی، علوی و دینی را از ما خواهند گرفت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اخلاق و معنویت باید در حوزه های علمیه نمود بیشتری یابد همانگونه که امام خمینی(ره) نیز تأکید داشتند عالم فاسد جاه طلب نه تنها یک حوزه بلکه یک امت را در معرض خطر، نابودی و هلاکت قرار می دهد.
این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: در عرصه های فرهنگی باید با سلاح قلم و اندیشه از آبروی کشور دفاع کرد تا دشمن از نقاط ضعف ما آگاهی نیابد که این امر نیز جز در سایه کار و فعالیت مداوم و خستگی ناپذیر میسر نخواهد شد.


منبع: / سایت / باشگاه اندیشه ۱۳۸۹/۰۶/۱۵به نقل از: basiratnews.com
سخنران : حسن رحیم پور ازغدی

نظر شما