موضوع : پژوهش | پایان نامه

متون خواندنی و نوشتنی در تفکر رولان بارت: پرنده من اثر فریبا وفی و طوطی فلوبر اثر جولین بارنز

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: پیام بابایی
استاد راهنما: ولی غلامی 
استاد مشاور: زکریا بزدوده
دانشگاه کردستان، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
چکیده

تحقیق حاضر به بررسی تحلیلی دو اثر داستانی معاصر از دیدگاه ارزش شناسی سنخی متن بر پایه رویکرد متنی رولان بارت، منتقد ادبی فرانسوی، می پردازد. در مطالعه حاضر رمان پرنده من (2002) اثر مشهور فریبا وفی و طوطی فلوبر (1984) اثر تحسین شده جولین بارنز با هدف تحلیل جایگاه ارزشی متن مورد بررسی قرار گرفته اند. بدین منظور جستار تاثیرگذار اس/زد (1970) اثر بارت به عنوان مبنای نظری پژوهش حاضر انتخاب شده است و از روش شناسی اثر نام برده استفاده می شود. این پژوهش با تمرکز بر مفاهیم «متون خواندنی و نوشتنی» و با کمک گیری از مفهوم «اسلوب نوشتار» مطرح شده در اثر شناخته شده بارت با عنوان درجه صفر نوشتار (1953)، به بررسی رمان های یاد شده برای جنبه های روایت شناختی و ماهیت «خواندنی» یا «نوشتنی» متون می پردازد. هدف اصلی مطالعه پیش رو در ابتدا ارائه تعریفی جامع از متون خواندنی و نوشتنی و در ادامه اطلاق این مفاهیم به رمان های مذکور است. در این راستا، رمزگان پنجگانه بارت برای نشانه شناسی ادبی به منظور تشخیص متون خواندنی و نوشتنی از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین، به کمک نشانه شناسی بارتی، پرنده من و طوطی فلوبر برای پاسخ به ماهیت متنی خواندنی و نوشتنی مورد بررسی قرار گرفته اند. به علاوه، بررسی اسلوب نوشتار متون، که نشان دهنده سنت گرایی و یا تجدد گرایی ادبی است، در رسیدن به هدف نهایی پژوهش یعنی تایین سنخ شناختی متون از اهمیت بالایی برخوردار است. در آخر، نتیجه نهایی این مطالعه نشان دهنده طبیعت خواندنی و نوشتنی متون و ارزش گذاری آنها از ساحت نشانه شناسی ادبی است.

نظر شما