بررسی اثرات انواع یادگیری حافظه ای نظیر حفظ طوطی وار، یادافزا و حفظ از طریق متن و جمله در راستای بهبود یادگیری لغت در زبان آموزان سطح پیشرفته ی ایرانی
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: پریا تدین عین الدین
استاد راهنما: محمد ظهرابی
استاد مشاور: فرهمن فرخی
دانشگاه تبریز، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
چکیده
یادگیری زبان خارجی مولفه ای اساسی در زندگی یادگیرندگان زبان خارجی برای مقابله با چالشهایی می باشد که آنها درطول این روند با این چالش ها، مواجه هستند.اکثر چالش های مطرح شده در این مرحله به دلیل محدود بودن مخاطبان زبان برای قرار گیری در محیط طبیعی زبانی می باشد. یادگیری واژگان،موضوع اصلی یادگیری زبان است.استراتژی های یادگیری واژگان (VLS) روند یادگیری زبان را تسهیل می کنند.این مطالعه با هدف بررسی سه نوع رایج استراتژی های یادگیری واژگان ( (VLSبا نامهای استراتژی یادگیری حفظ طوطی وار، یادگیری لغت به صورت یاد افزا و یادگیری لغت با استفاده از متن توسط یادگیرندگان ایرانی زبان خارجی در سطح پیشرفته انجام پذیرفته است.طرح این مطالعه شبه تجربی می باشد که شامل سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل است.هشتاد دانشجوی دختر ایرانی در سطح پیشرفته (20 نفردر هر گروه) در این مطالعه شرکت کردند .شرکت کنندگان در سطح پیشرفته، بر اساس آزمون تعیین سطح سریع (QPT) تعیین شدند. پنجاه واژه از کتاب "کلمات ضروری بارون برای TOEFL "برای مرحله ی آزمایش انتخاب شده بودند و این لغات در سه روش گوناگون به صورت حفظی،یاد افزا و متنی توسط محقق در پنج جلسه به یادگیرندگان، آموزش داده شد.همچنین دو آزمون فوری و تاخیری از یادگیرندگان به عمل آمد. نتایج توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.این مطالعه ثابت کرد که تفاوت معناداری بین گروههای آزمایشی و کنترل وجود دارد. یافته های این تحقیق نشان داد که افرادی که راهبرد یاد افزا با استفاده از کلید واژه، به آنها تدریس می شد،بیشترین میزان میانگین را در آزمونهای فوری(با میانگین 39.3 ) و تاخیری(با میانگین 39) داشتند و نسبت به گروههای دیگر عملکرد بهتری را از خود نشان دادند.این یافته ها برای معلمان زبان انگلیسی جهت توسعه ی روشهای موثر آموزش لغت مفید می باشند.همچنین به دانشجویان کمک می کنند تا راهبرد یادافزا را به عنوان یکی از روشهایشان در یادگیری لغت مورد بررسی قرار دهند .
نظر شما