موضوع : پژوهش | مقاله

تهیه و اعتباریابی پرسشنامه ترس از ازدواج در دانشجویان دختر

هدف
هدف این مطالعه ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ترس از ازدواج در بین دانشجویان دختر دانشگاه تبریز بود.
روش
مطالعه حاضر از نوع مطالعات روان‌سنجی و اعتباریابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود. شرکت کننده‌های پژوهش تعداد 155 نفر از دانشجویان دختر بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و از آنان خواسته شد پرسشنامه‌ محققساخته ترس از ازدواج را تکمیل کنند.
پرسشنامه محققساخته ترس از ازدواج از 25 گویه تشکیل شده بود که با مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت (خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد) نمره‌گذاری می‌شد. گویه‌های پرسشنامه در سه حوزه اصلی «ترس از مشکلات همسر»، «ترس از تفاوت‌های بین فردی» و «ترس از محدود شدن اشتغال و تحصیل» دسته‌بندی شده بودند.
برای بررسی روایی سازه و تعیین ساختار عاملی پرسشنامه، از تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش واریماکس استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ و روش دو نیمه کردن استفاده شد.
یافته‌ها
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی یک ساختار تک عاملی با نام کلی «ترس از ازدواج» نشان داد. ضرایب آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن پرسشنامه به ترتیب 95/0 و 92/0 به دست آمد. همچنین، تفاوت‌های گروهی بین دختران مجرد و دختران نامزد کرده در نمرات ترس از ازدواج معنادار بود.
بحث و نتیجه‌گیری
در مجموع، نتایج این مطالعه نشان داد که پرسشنامه ترس از ازدواج در دانشجویان دختر دارای روایی و پایایی مناسبی است و می‌تواند در مشاوره‌های پیش از ازدواج و تحقیقات روان‌شناسی مورد استفاده قرار گیرد.
ساختار عاملی پرسشنامه
همان‌طور که در بخش یافته‌ها ذکر شد، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی یک ساختار تک عاملی با نام کلی «ترس از ازدواج» را نشان داد. این ساختار عاملی بیانگر این است که ترس از ازدواج در دانشجویان دختر یک پدیده یکپارچه است که از سه حوزه اصلی «ترس از مشکلات همسر»، «ترس از تفاوت‌های بین فردی» و «ترس از محدود شدن اشتغال و تحصیل» تشکیل شده است.
پایایی پرسشنامه
ضرایب آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن پرسشنامه به ترتیب 95/0 و 92/0 به دست آمد. این ضرایب بیانگر پایایی بالای پرسشنامه هستند.
تفاوت‌های گروهی
تفاوت‌های گروهی بین دختران مجرد و دختران نامزد کرده در نمرات ترس از ازدواج معنادار بود. دختران نامزد کرده نمرات کمتری در ترس از ازدواج داشتند. این یافته بیانگر این است که دخترانی که در آستانه ازدواج قرار دارند، ترس از ازدواج کمتری نسبت به دختران مجرد دارند.
محدودیت‌ها
این مطالعه دارای محدودیت‌هایی است که باید در نظر گرفته شود. یکی از این محدودیت‌ها، استفاده از نمونه‌ای از دانشجویان دانشگاه تبریز است. برای تعمیم نتایج این مطالعه به جمعیت عمومی، لازم است مطالعات بیشتری با استفاده از نمونه‌های متنوع‌تر انجام شود.
پیشنهادات
با توجه به نتایج این مطالعه، پیشنهاد می‌شود از این پرسشنامه در مطالعات روان‌شناسی و مشاوره‌های پیش از ازدواج استفاده شود. همچنین، پیشنهاد می‌شود مطالعات بیشتری در زمینه عوامل زمینه‌ساز ترس از ازدواج در دانشجویان دختر انجام شود.

نظر شما