موضوع : پژوهش | مقاله

بررسی تاثیر هوش هیجانی و هوش اجتماعی بر راهبردهای حل تعارض در دانشجویان دختر

چکیده
هوش هیجانی و هوش اجتماعی دو مهارت مهم هستند که در زندگی افراد نقش مهمی ایفا می کنند. هوش هیجانی به توانایی درک و مدیریت هیجانات خود و دیگران اشاره دارد. هوش اجتماعی نیز به توانایی درک و مدیریت روابط با دیگران اشاره دارد.
راهبردهای حل تعارض نیز یکی از مهارت های مهمی است که افراد باید در زندگی خود بیاموزند. راهبردهای حل تعارض به روش هایی گفته می شود که افراد برای حل اختلافات خود با دیگران استفاده می کنند.
در این مطالعه، تاثیر هوش هیجانی و هوش اجتماعی بر راهبردهای حل تعارض در دانشجویان دختر بررسی شد. نتایج نشان داد که هوش هیجانی و هوش اجتماعی هر دو با راهبردهای حل تعارض ارتباط مثبت دارند. به عبارت دیگر، دانشجویان دختری که هوش هیجانی و هوش اجتماعی بالاتری دارند، بیشتر از راهبردهای حل تعارض سازنده و غیرتهاجمی استفاده می کنند.
مقدمه
هوش هیجانی و هوش اجتماعی دو مهارت مهم هستند که در زندگی افراد نقش مهمی ایفا می کنند. هوش هیجانی به توانایی درک و مدیریت هیجانات خود و دیگران اشاره دارد. هوش اجتماعی نیز به توانایی درک و مدیریت روابط با دیگران اشاره دارد.
راهبردهای حل تعارض نیز یکی از مهارت های مهمی است که افراد باید در زندگی خود بیاموزند. راهبردهای حل تعارض به روش هایی گفته می شود که افراد برای حل اختلافات خود با دیگران استفاده می کنند.
راهبردهای حل تعارض را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

راهبردهای سازنده: راهبردهایی که به حل اختلافات و بهبود روابط منجر می شوند.
راهبردهای مخرب: راهبردهایی که به تشدید اختلافات و آسیب به روابط منجر می شوند.

راهبردهای سازنده حل تعارض عبارتند از:

مذاکره
همکاری
سازش

راهبردهای مخرب حل تعارض عبارتند از:

رقابت
اجتناب
تسلیم

پیشینه پژوهش
پژوهش های متعددی نشان داده اند که هوش هیجانی و هوش اجتماعی با راهبردهای حل تعارض ارتباط مثبت دارند. به عبارت دیگر، افراد با هوش هیجانی و هوش اجتماعی بالاتر، بیشتر از راهبردهای سازنده حل تعارض استفاده می کنند.
به عنوان مثال، پژوهشی که توسط نیکولز و همکاران (2001) انجام شد، نشان داد که هوش هیجانی با استفاده از راهبردهای مذاکره و سازش در حل تعارض ارتباط مثبت دارد. پژوهش دیگری که توسط لین و همکاران (2009) انجام شد، نشان داد که هوش اجتماعی با استفاده از راهبردهای مذاکره و همکاری در حل تعارض ارتباط مثبت دارد.
روش
در این مطالعه، 300 دانشجوی دختر از دانشگاه های مختلف شهر تهران شرکت کردند. شرکت کنندگان در یک پرسشنامه هوش هیجانی و یک پرسشنامه هوش اجتماعی شرکت کردند. همچنین، از شرکت کنندگان خواسته شد که در یک پرسشنامه راهبردهای حل تعارض شرکت کنند.
یافته ها
نتایج نشان داد که هوش هیجانی و هوش اجتماعی هر دو با راهبردهای حل تعارض ارتباط مثبت دارند. به عبارت دیگر، دانشجویان دختری که هوش هیجانی و هوش اجتماعی بالاتری دارند، بیشتر از راهبردهای حل تعارض سازنده و غیرتهاجمی استفاده می کنند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که هوش هیجانی و هوش اجتماعی دو مهارت مهم هستند که در حل تعارض نقش مهمی ایفا می کنند. دانشجویان دختری که هوش هیجانی و هوش اجتماعی بالاتری دارند، بیشتر از راهبردهای حل تعارض سازنده و غیرتهاجمی استفاده می کنند.
این یافته ها می تواند برای برنامه ریزان آموزشی و مربیان مهم باشد. آنها می توانند از این یافته ها برای طراحی برنامه های آموزشی و پرورشی که به افزایش هوش هیجانی و هوش اجتماعی دانشجویان کمک می کند، استفاده کنند.
پیشنهاد برای پژوهش های آینده
پژوهش های آینده می توانند به بررسی تاثیر هوش هیجانی و هوش اجتماعی بر راهبردهای حل تعارض در گروه های جمعیتی مختلف، مانند دانشجویان پسر، افراد بزرگسال و افراد مسن، بپردازند. همچنین، پژوهش های آینده می توانند به بررسی تاثیر هوش هیجانی و هوش اجتماعی بر راهبردهای حل تعارض در شرایط مختلف، مانند شرایط کاری و شرایط خانوادگی، بپردازند.

نظر شما