نظام اندیشهای جان رالز: سرچشمهها و یافتهها
Bard AI, [12/28/2023 5:08 AM]
اصول اخلاقی انتشار مقاله مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل هایی است که برای اطمینان از کیفیت و اعتبار مقالات علمی منتشر شده در مجلات علمی وضع شده است. این اصول توسط کمیته اخلاق در انتشار (COPE) ارائه شده است و توسط بسیاری از مجلات علمی در سراسر جهان مورد پذیرش قرار گرفته است.
اصول اخلاقی انتشار مقاله به دو دسته کلی تقسیم می شوند: اصول اخلاقی برای نویسندگان و اصول اخلاقی برای داوران.
اصول اخلاقی برای نویسندگان
صداقت علمی: نویسندگان باید در تحقیق و گزارش نتایج آن صادق باشند. این بدان معناست که آنها نباید اطلاعات نادرست یا گمراه کننده ارائه دهند.
[Image of صداقت علمی]
ارجاعات کامل: نویسندگان باید از تمام منابعی که در تحقیق خود از آنها استفاده کرده اند، به طور کامل و دقیق ارجاع دهند. این به خوانندگان کمک می کند تا اعتبار نتایج تحقیق را ارزیابی کنند.
[Image of ارجاع کامل]
حفظ حقوق دیگران: نویسندگان باید از استفاده از نتایج تحقیقات دیگران بدون اجازه آنها خودداری کنند. این شامل جلوگیری از سرقت ادبی، استفاده غیرمجاز از داده ها و استفاده غیرقانونی از حقوق مالکیت معنوی می شود.
[Image of حفظ حقوق دیگران]
محرمانه بودن: نویسندگان باید از محرمانه بودن اطلاعات شرکت کنندگان در تحقیق خود محافظت کنند. این شامل عدم انتشار اطلاعات شخصی شرکت کنندگان بدون رضایت آنها می شود.
[Image of محرمانه بودن]
اصول اخلاقی برای داوران
بی طرفی: داوران باید در داوری مقالات از بی طرفی برخوردار باشند. این بدان معناست که آنها نباید از مقالاتی که توسط نویسندگانی که می شناسند یا با آنها همکاری کرده اند، به طور غیرمنصفانه قضاوت کنند.
[Image of بی طرفی]
محرمانه بودن: داوران باید از محرمانه بودن اطلاعات مقالات داوری شده محافظت کنند. این شامل عدم انتشار اطلاعات مقاله بدون اجازه نویسنده یا سردبیر مجله می شود.
[Image of محرمانه بودن]
کارآمدی: داوران باید در داوری مقالات کارآمد باشند. این بدان معناست که آنها باید در زمان مقرر داوری خود را تکمیل کنند و بازخورد سازنده ای ارائه دهند.
[Image of کارآمدی]
نقض اصول اخلاقی انتشار مقاله می تواند منجر به عواقب جدی برای نویسندگان، داوران و مجلات شود. این عواقب می تواند شامل رد مقاله، اخراج از مجله یا حتی مجازات های قانونی باشد.
Bard AI, [12/28/2023 5:12 AM]
جان رالز (۱۹۲۱-۲۰۰۰) فیلسوف سیاسی آمریکایی است که با انتشار کتاب «نظریهای در باب عدالت» (A Theory of Justice) در سال ۱۹۷۱، به یکی از برجستهترین چهرههای فلسفه سیاسی در قرن بیستم تبدیل شد. این کتاب، که به عنوان یکی از تأثیرگذارترین آثار در این حوزه شناخته میشود، تلاش میکند تا نظریهای جامع و استدلالی از عدالت ارائه دهد.
سرچشمههای اندیشه رالز
اندیشه رالز تحت تأثیر عوامل مختلفی شکل گرفته است. از جمله مهمترین این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سنت لیبرالیسم: رالز خود را یک لیبرال میداند و آثار او بر پایه اصول و ارزشهای لیبرالی استوار است. از جمله این اصول میتوان به آزادی، برابری، و حقوق فردی اشاره کرد.
کانتگرایی: رالز از فیلسوف آلمانی، ایمانوئل کانت، تأثیر زیادی پذیرفته است. کانت معتقد بود که انسانها دارای ارزش ذاتی هستند و این ارزش ذاتی، پایهای برای حقوق فردی انسانها فراهم میکند. رالز نیز این دیدگاه را پذیرفته است و معتقد است که عدالت باید بر اساس ارزش ذاتی انسانها استوار باشد.
نظریههای قرارداد اجتماعی: رالز از نظریههای قرارداد اجتماعی نیز تأثیر گرفته است. این نظریهها معتقدند که جامعه بر اساس قراردادی بین افراد شکل گرفته است و این قرارداد، مبنای مشروعیت دولت است. رالز نیز از این نظریهها استفاده میکند تا نظریهای از عدالت ارائه دهد که بر پایه توافق و رضایت عمومی استوار باشد.
یافتههای رالز
راCLS در کتاب «نظریهای در باب عدالت» دو اصل اساسی عدالت را مطرح میکند:
اصل آزادی برابر: این اصل بیان میکند که همه افراد باید از آزادیهای بنیادین یکسانی برخوردار باشند. این آزادیها شامل آزادی بیان، آزادی مذهب، آزادی اندیشه، و آزادی تجمع است.
اصل تفاوت: این اصل بیان میکند که نابرابریها در جامعه باید به نفع افراد کمبرخوردار باشد. به عبارت دیگر، نابرابریها فقط در صورتی مجاز هستند که به نفع افرادی باشند که در موقعیتهای نامساعدتر قرار دارند.
راCLS معتقد است که این دو اصل، نظریهای جامع و استدلالی از عدالت را ارائه میدهند. این نظریه، مورد استقبال بسیاری از فیلسوفان سیاسی قرار گرفت و به یکی از مهمترین نظریههای عدالت در قرن بیستم تبدیل شد.
نقد نظریه رالز
نظریه راCLS نیز مانند هر نظریه دیگری، مورد انتقاد برخی از فیلسوفان سیاسی قرار گرفته است. برخی از این انتقادات عبارتند از:
انتقاد به اصل آزادی برابر: برخی از منتقدان معتقدند که اصل آزادی برابر، بیش از حد از آزادیهای فردی حمایت میکند و به حقوق اجتماعی و اقتصادی افراد توجه کافی نمیکند.
انتقاد به اصل تفاوت: برخی دیگر معتقدند که اصل تفاوت، در عمل، به نفع افراد مرفهتر خواهد بود.
با این وجود، نظریه راCLS همچنان یکی از مهمترین نظریههای عدالت در فلسفه سیاسی است و تأثیر زیادی بر اندیشههای سیاسی در قرن بیستم و بیست و یکم داشته است.
مجموعه آثار رالز
علاوه بر کتاب «نظریهای در باب عدالت»، راCLS آثار دیگری نیز در زمینه فلسفه سیاسی منتشر کرده است که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
«اصول اخلاقی» (A Theory of Morality) (۱۹۷۱)
«عدالت در یک جامعه چند فرهنگی» (Justice in a Multicultural Society) (۱۹۹۳)
«آزادی و دموکراسی» (Freedom and Democracy) (۱۹۹۳)
«عدالت بینالمللی» (The Law of Peoples) (۱۹۹۹)
راCLS در سال ۲۰۰۰ درگذشت، اما آثار او همچنان مورد مطالعه و بحث فیلسوفان سیاسی قرار میگیرد.
نظر شما