تحلیل کیفی فعالیت موسیقایی زنان از منظر زنان مشارکت کننده در کلاس های موسیقی شهر برازجان
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: نرجس رئیسی
استاد راهنما: آرمان حیدری استاد مشاور: مریم مختاری
دانشگاه یاسوج، دانشکده علوم انسانی
چکیده
از جمله مسائل چالش برانگیز و مهم زنان هنرمند که کمتر مورد واکاوی قرار گرفته است، چالشها، *فرصتها و پیامدهای فعالیت موسیقیایی زنان، و تأثیر زمینه های مرتبط با آن بوده است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه ای با هدف تحلیل کیفی زمینه ها و راهبردهای و پیامدهای فعالیت موسیقیایی زنان از منظر زنان مشارکت کننده در کالسهای موسیقیایی شهر برازجان صورت گرفته است. روش نمونه گیری، نمونه گیری هدفمند با حداکثر تنوع بوده است. واحد تحلیل جمله بوده و تحلیل داده ها از طریق تحلیل گزاره ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفته است. جمعآوری اطلاعات طی فرایندی سه مرحلهای از طریق گفتوگو، مصاحبه نیمه ساختار یافته و مصاحبه ساختاریافته صورت گرفته است. بر اساس تحلیل مضامین گزاره ها میتوان گفت، در این پژوهش نه مقوله محوری فضای موسیقیایی مردسالارانه هژمونیک؛ محدودیت های زیرساختاری؛ محدودیت های اقتصادی؛ حرفه ای شدن و رونق تدریجی موسیقی؛ جامعه پذیری جنسیتی؛ موسیقی و دوآلیته های فضای خصوصی و عمومی؛ مجادله کالمی - عملی برای تصدیق موسیقیایی؛ بسترهای فرهنگی و اجتماعی فعالیت و عدم فعالیت موسیقیایی زنان؛ پیامدهای فردی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت موسیقیایی زنان از دادهها استخراج شد. در پایان با تشریح کامل مد پارادایمی خط داستان برآمده از دادههای پژوهش مشخص شده و خط داستان با محوریت مقوله هسته )کانون متنازع فعالیت موسیقیایی زنان زیر سقف شیشه ای( شکل گرفته است. نتیجه پژوهش نشان میدهد که فعالیت موسیقیایی خانم ها در سایه سنگین محدودیت و محرومیت های اجتماعی و رسمی شکل خاصی به خود گرفته و دچار بازاندیشی فکری و فرهنگی خاص خود شده است.
نظر شما