مسئولیت مدنی دولت ایران در پرداخت خسارات ناشی از حادثه کشتی سانچی به زیان دیدگان
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: فاطمه هواخواه
استاد راهنما: میترا ضرابی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، گروه حقوق
چکیده
یکی از مهمترین حوادث دریایی تصادم کشتی ها و یا به عبارت رایج در حقوق دریایی انگلیس تصادم در دریا است که مبین برخورد دو کشتی است و قواعد مسئولیت مدنی ناشی از تصادم کشتیها نیز صرفا همین واقعه حقوقی را پوشش می دهد. معاهدات بین المللی که در اصل از منابع حقوق بین الملل عمومی هستند یکی از منابع مهم حقوق دریاها را تشکیل داده و غالبا با اقبال عمومی دولت ها مواجه شده اند. در این بین نقش معاهده بروکسل 1910 آنقدر برجسته است که دولت های مختلف نه تنها آنرا پذیرفته و به عضویت معاهده درآمده اند بلکه مقررات داخلی خود در مورد تصادم کشتیها و مسئولیت مدنی ناشی از آنرا نیز بر اساس قواعد معاهده اصلاح نموده اند. رویه ای که در ایران و حقوق موضوعه آن نیز اعمال گردیده است و در عین الحاق دولت ایران به معاهده بروکسل بر اساس قانون الحاق ایران به هفت قرارداد بین الملل دریایی مصوب 5/11/1344 مواد 162 تا 172 فصل دهم قانون دریایی مصوب 29/6/1343 بر طبق احکام معاهده تدوین شده است. پس در کشورهای عضو معاهده دو دسته قواعد و مقررات در مورد مسئولیت مدنی ناشی از تصادم کشتیها وجود دارد و بر حسب مورد معاهده یا قانون ملی قابل اجرا بر این واقعه حقوقی حاکم خواهد بود. قانون دریایی ایران در بردارنده مباحثی جامع در خصوص مورد نبوده و با توجه به عدم بازنگری در قانون دریایی ایران بنظر این قانون با توجه به کنوانسیون بروکسل جایگاه واقعی خود را از دست داده و لذا نیازمند بررسی، امعان نظر است و بازنگری می باشد .
نظر شما