موضوع : پژوهش | مقاله

سیاست فرهنگی کامرون


سیاست فرهنگی کشور کامرون برای نخستین بار در جریان برپایی کنگره اتحادیه ملی طی سال 1969 مطرح شده و بعدها در دسامبر 1976 با برپایی نخستین اجلاس شورای عالی روابط فرهنگی و تحقیقاتی آموزشی به تصویب رسید.
از جمله مهمترین مفاد اجلاس مذکور می توان به احیای فرهنگی از طریق تقویت استعدادهای خلاقه مردمی و افزایش شناخت هرچه بیشتر مردم از تاریخ کشورشان اشاره کرد.
لازم به ذکر است که جهت دستیابی به چنین فاکتورهایی به در نظر گرفتن فرهنگ با توجه به واقعیت های سیاسی و نه به صورت منفرد و مستقل تأکید فراوان شده است.

دستورالعمل های کلی سیاست فرهنگی
از جمله مهمترین دستورالعمل های سیاست فرهنگی جمهوری کامرون می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1-سیاسی بودن جهش فرهنگی کشور کامرون و شکل گیری آن بر اساس معیارها و موازین مشخص شده از جانب حزب UNC که این خود سبب شده تا فرهنگ در این کشور به عنوان ابزار آموزشی در جهت همبستگی افراد و تحقق یکپارچگی ملی و اعطای آزادی های فردی و افزایش آگاهی و سطح دانش مردم مطرح باشد.
2-ارزش نهادن برسیاست تنوعات فرهنگی و زبان های گوناگون کشور در جهت دستیابی هرچه بیشتر به وحدت ملی و غنی سازی آن
3-هماهنگی سیاست های فرهنگی کشور با سیاست های اجتماعی و اقتصادی در جهت نیل به توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور
4-تلاش در جهت برطرف کردن تدریجی نقاط ضعف فرهنگی، خرافات و موهوم پرستی و قائل شدن حد و مرز برای معتقدات و باورهای شخصی به ویژه در هنگام انجام مسئولیت های اجتماعی و اقتصادی
5-فراهم آوردن فهرستی از میراث فرهنگی و هنری ملی در داخل و خارج از کشور
6-ارج نهادن بر زبان های رایج کشور
7-تأسیس مراکز فرهنگی و هنری جهت فعالیت هنرمندان و نویسندگان
8-معرفی فرهنگ های سنتی کشور در دانشگاه ها و مدارس و مراکز فرهنگی
9-تلاش در جهت برپایی تعداد هر چه بیشتری از نمایشگاه های فرهنگی و هنری در اقصی نقاط کشور
وزارت اطلاعات و فرهنگ کامرون در جهت نیل به دستور العمل های فوق، خود را ملزم به انجام یک سری فعالیت های گوناگون فرهنگی و اجتماعی در طیف وسیعی با عناوین ذیل کرده است:
1-تأسیس انستیتوی ملی فرهنگ و هنر جهت آموزش هنرمندان و تربیت کادر فرهنگی مورد نیاز در تمامی زمینه های تخصصی از جمله زمینه های فرهنگی و هنری
2-استاندارد کردن سطح آموزش همگانی از طریق بالا بردن سطح فرهنگ در جامعه که با بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی نظیر رادیو، مطبوعات، سینما و ارائه نمایش های گوناگون فرهنگی و هنری در نقاط مختلف کشور امکان پذیر است.
3-حرکت از سمت تمرکزگرایی به تمرکززدایی و عدم تمرکز فعالیت های فرهنگی در نقاط خاصی از کشور
4-افزایش سطح مبادلات فکری، فرهنگی و هنری میان ایالات های مختلف کشور
5-اشاعه و احیای فعالیت های مختلف هنری نظیر نقاشی، مجسمه سازی، سینما، رقص، نمایش تئاتر و معماری از طریق ایجاد نگارخانه ها و مراکز مختلف هنری، حمایت از حقوق هنرمندان، اعطای جوایز ویژه هنری و فرهنگی و اعطای نشان ها و دیپلم های افتخار
6-افزایش سطح ارتباط هنرمندان کشور با هنرمندان خارجی که خود به افزایش مبادلات فرهنگی کشور با سایر قاره ها و به خصوص با قاره آفریقا منجر می شود.
به طور کلی می توان گفت که سیاست فرهنگی کشور کامرون بر مبنای تحکیم وحدت ملی و متحول کردن طرز تفکر افراد و ثبات شخصیت ملی استوار شده است و در این راستا بر شرکت فعال تمامی افراد جامعه در جنبش فرهنگی کشور چه در روستاها و چه در سایر جوامع ملی تأکید فراوان شده است.

ساختارهای سازمانی و اداری
نهادهای دولتی و نیمه دولتی: وزارت اطلاعات و فرهنگ جمهوری متحده کامرون و حوزه مدیریت روابط فرهنگی وابسته به آن در سال 1972 تأسیس یافت. حوزه مدیریت روابط فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ کامرون در واقع کانون اصلی مدیریت های فرهنگی کشور محسوب می شود.
حوزه مذکور با همکاری قائم مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ مسئولیت ترویج و گسترش سیاست های فرهنگی و ملی را عهده دار است. از جمله فعالیت های حوزه مدیریت روابط فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ کامرون در جهت ترویج و گسترش سیاست های فرهنگی و ملی کشور می توان به تأسیس مراکز حفاظت از میراث فرهنگی و هنری و اشاعه و نشر چنین میراثی، انجام مطالعات و بررسی های گوناگون و اشاعه فرهنگ تحقیق در تمامی زمینه ها و به ویژه در زمینه فرهنگ و هنر در میان افراد مختلف جامعه از طریق ایجاد آرشیوهای سمعی و بصری ملی اشاره کرد. لازم به ذکر است که حوزه مدیریت روابط فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ کامرون متشکل از 5 بخش خدماتی تحت عناوین: بخش ترویج فرهنگ، بخش تحقیقاتی، بخش حراست، بخش ارائه خدمات فنی و دفتر آموزش است.
حوزه بخش تحقیقاتی مدیریت روابط فرهنگی کامرون نیز که تحت نظارت ریاست حوزه مدیریت روابط فرهنگی اداره می شود و با همکاری قائم مقام حوزه مذکور به گسترش سطح دانش و فرهنگ از طریق انجام تحقیقات فرهنگی در کشور می پردازد عهده دار مسئولیت های گوناگون به شرح ذیل است:
1-تأسیس مراکزی جهت نگهداری و جمع آوری آثار تاریخی و فرهنگی ملی که از آن جمله می توان به تأسیس آرشیوهای فرهنگی جهت نگهداری آثار مکتوب ملی اشاره کرد.
2-گسترش فرهنگ پژوهش در کشور و نظارت مستقیم بر اجرای فعالیت های تحقیقاتی مراکز فرهنگی داخل و خارج کشور نظیر اعزام کارشناس و تشکیل انجمن های خارجی فرهنگی
حوزه تحقیقاتی مدیریت روابط فرهنگی کامرون نیز خود متشکل از 2 دفتر با عناوین دفتر اسناد مکتوب و سمعی و بصری و دفتر تحقیقات است. بخش حراست مدیریت روابط فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ کامرون که تحت نظارت ریاست بخش مذکور و با همکاری قائم مقام حوزه مدیریت روابط فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور به فعالیت می پردازد عهده دار وظایفی به شرح ذیل است:
1-نظارت بر حفاری اماکن تاریخی ملی
2-نظارت بر فعالیت موزه ها، نگارخانه های دولتی، خصوصی و انجمن های فرهنگی
3-حفاظت از اماکن تاریخی وفرهنگی، آثار عتیقه و بناهای یادبود تاریخی
4-طبقه بندی اموال فرهنگی که بخشی از میراث فرهنگی ملی کشور محسوب می شوند.

مراکز فرهنگی
از جمله مهمترین اماکن فرهنگی کشور کامرون می توان به خانه های فرهنگ، کتابخانه ها و مراکز اسناد و آرشیوهای ملی اشاره کرد.
خانه های فرهنگ در واقع مراکز حفاظت و گسترش جنبه های مختلف فرهنگ ملی کشور و مراکز تجمع افرادی است که جهت مطالعه، تحصیل فعالیت های ستجربی و کسب اطلاعات در زمینه خلاقیت های هنری و فرهنگی گردهم می آیند. دولت کامرون امیدوار است که در آینده نه چندان دور با تأسیس هرچه بیشتر این گونه مراکز به تهیه الگوهایی از تمدن که جامعه جهت آموزش دراز مدت بدان نیازمند است اقدام کنند.

منبع: / هفته نامه / فرهنگ و پژوهش / 1382 / شماره 23، دی‌ ۱۳۸۲/۱۰/۰۰

نظر شما