کشف یک کهکشان تاریک و بدون ستاره
موضوع : تکنولوژی | نجوم

کشف یک کهکشان تاریک و بدون ستاره

کشف یک کهکشان تاریک و بدون ستاره، یک کشف مهم و هیجان‌انگیز برای ستاره‌شناسان است. این کهکشان، که J0613+52 نام دارد، حدود 13 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و به نظر می‌رسد که هیچ ستاره قابل مشاهده‌ای در آن وجود ندارد.
ستاره‌شناسان این کهکشان را به‌طور تصادفی در حین مطالعه یک کهکشان دیگر کشف کردند. آن‌ها از تلسکوپ فضایی هابل برای مطالعه کهکشان دیگر استفاده می‌کردند که متوجه شدند یک جسم کوچک و تاریک در نزدیکی آن وجود دارد. با بررسی دقیق‌تر، متوجه شدند که این جسم یک کهکشان جدید است.
کهکشان J0613+52 بسیار کم نور است. روشنایی آن تنها حدود یک میلیونیم روشنایی کهکشان راه شیری است. این کم نوری می‌تواند به این دلیل باشد که این کهکشان هیچ ستاره‌ای ندارد.
ستاره‌شناسان هنوز مطمئن نیستند که چگونه این کهکشان بدون ستاره تشکیل شده است. یک احتمال این است که این کهکشان یک کهکشان ستاره‌دار بوده است که همه ستاره‌های آن به دلیل انفجار یک ابرنواختر از بین رفته‌اند. احتمال دیگر این است که این کهکشان هرگز ستاره‌ای تشکیل نداده است.
کشف این کهکشان می‌تواند به ستاره‌شناسان در درک بهتر تشکیل و تکامل کهکشان‌ها کمک کند. این کهکشان همچنین می‌تواند به ستاره‌شناسان در مطالعه ماده تاریک کمک کند. ماده تاریک یک ماده مرموز است که بخش عمده‌ای از جهان را تشکیل می‌دهد، اما هنوز به‌طور کامل شناخته نشده است.
در اینجا برخی از نکات جالب در مورد کهکشان J0613+52 آورده شده است:

این کهکشان می‌تواند «کم نورترین کهکشان کشف شده تا به امروز» باشد.
این کهکشان هیچ ستاره قابل مشاهده‌ای ندارد.
روشنایی این کهکشان تنها حدود یک میلیونیم روشنایی کهکشان راه شیری است.
هنوز مشخص نیست که چگونه این کهکشان تشکیل شده است.

این کشف می‌تواند به ستاره‌شناسان در درک بهتر جهان کمک کند.