موضوع : پژوهش | مقاله

بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی در بعد " انطباق پذیری" و تعهد سازمانی

ارتباط بین فرهنگ سازمانی در بعد " انطباق پذیری" و تعهد سازمانی
فرهنگ سازمانی، مجموعه ای از ارزش ها، باورها، و فرضیات مشترکی است که اعضای یک سازمان به اشتراک می گذارند. این فرهنگ، بر رفتار و عملکرد اعضای سازمان تأثیر می گذارد.
انطباق پذیری، یکی از ابعاد فرهنگ سازمانی است که به توانایی سازمان در تغییر و سازگاری با شرایط جدید اشاره دارد. سازمان هایی که دارای فرهنگ سازمانی انطباق پذیر هستند، قادرند در محیط های متغیر و پیچیده، موفق شوند.
تعهد سازمانی، نوعی ارتباط نگرشی-رفتاری به اهداف و مأموریت های سازمان است. کارکنانی که دارای تعهد سازمانی بالایی هستند، نسبت به سازمان احساس تعلق و وفاداری می کنند و به طور فعال برای تحقق اهداف سازمان تلاش می کنند.
ارتباط بین انطباق پذیری و تعهد سازمانی
شواهد تجربی نشان می دهد که بین فرهنگ سازمانی در بعد انطباق پذیری و تعهد سازمانی، رابطه مثبتی وجود دارد. سازمان هایی که دارای فرهنگ سازمانی انطباق پذیر هستند، کارکنانی با تعهد سازمانی بالاتر دارند.
دلایل این ارتباط
دلایل متعددی برای این ارتباط وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

**سازمان هایی که دارای فرهنگ سازمانی انطباق پذیر هستند، محیطی را فراهم می کنند که کارکنان احساس می کنند می توانند در آن رشد و پیشرفت کنند. این امر می تواند منجر به افزایش تعهد سازمانی کارکنان شود.
**سازمان هایی که دارای فرهنگ سازمانی انطباق پذیر هستند، به کارکنان خود اجازه می دهند تا در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند. این امر می تواند منجر به افزایش احساس مالکیت و تعلق کارکنان به سازمان شود.
**سازمان هایی که دارای فرهنگ سازمانی انطباق پذیر هستند، به کارکنان خود آموزش و توسعه می دهند. این امر می تواند منجر به افزایش مهارت ها و دانش کارکنان شود و در نتیجه، آنها را برای انجام کار خود مؤثرتر کند.

نتیجه گیری
ارتباط بین فرهنگ سازمانی در بعد انطباق پذیری و تعهد سازمانی، یک ارتباط مثبت و معنادار است. سازمان هایی که می خواهند تعهد سازمانی کارکنان خود را افزایش دهند، باید بر ایجاد فرهنگ سازمانی انطباق پذیر تمرکز کنند.

نظر شما