بررسی تاثیر عوامل موثر بر اجرای موفق رویدادهای فرهنگی از دیدگاه گردشگران، مورد مطالعه جشن سده
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1394
پدیدآور: سیده فروزنده فضلوی
استاد راهنما: محسن نظری
استاد مشاور: زاهد قادری
دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت
چکیده
واقعیت آن است که روند برگزاری رویدادهای گونـاگون در مقاصـد مختلـف از دهـه پایـانی قـرن ب یسـتم چنـدان شتاب گرفته است که گویا مسابقه ای در تدارک و برگزاری رویداد میان مقاصد در جریان است. ایـن موضـوع از آنجایی که مسیله توسعه گردشگری در کشور در چارچوب سیاست های کلی نظام قرار دارد،می تواند به عنصری جذاب برای معرفی طیفی به نسبت روز آمدتر و قابل توسعه تر از جاذبـه هـا در صـنعت گردشـگری کشـور بـدل شود. امروزه گردشگری رویداد یکی از استراتژی های مهم برای توزیع گردشگری به صورت عادﻻنه و مـنظم در مناطق مختلف و در زمانهای مختلف در کشور محسوب می شود. جشن سده یکی از رویدادهای منحصر به فـرد و با اصالت است که هر ساله در استانهای یزد و کرمان برگزار میشود. این پژوهش به پرشـدن شـکاف پژوهشـی در حوزه رویدادهای فرهنگی کمک می کند وسعی می شود تا تاثیر عوامل موثر بر اجرای موفق رویداد جشـن سـده که هر ساله در استان کرمان برگزار می شود را مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش مواردی همچون مشـارکت مردم محلی، ،اثربخشی بازاریابی تبلیغات ،امنیت و بهداشت،وجود زیرساخت ها و تسهیﻼت،کیفیت اجرای برنامـه به عنوان عوامل موثر در برگزاری یک رویداد فرهنگـ ی مطالعـه مـ ی شـود.ا ین پـژو هش از نظـر هـدف، کـاربرد ی عملیاتی( و از لحاظ جمع آوری اطﻼعات، توصیقی-پیمایشی است . جهت گردآوری اطﻼعات از منابع کتابخانه ای و ژورنال های معتبر در این حیطه تخصصی گردشگری و همچنین پرسشنامه استفاده شـده اسـت.جامعه آمـار ی پژوهش، گردشگران حاضر در جشن خواهند بود و برای تحلیل فرضیات مدل و نیز آزمون روابـط بـ ین متغیرهـای تحقیق از رویکرد مدل سازی معادﻻت ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزیی (Partial Least Square) یا PLSاستفاده شده است. برای تجزیه و تحلیـل داده هـا ی تحقیـق در مجمـوع از 140 پرسشـنامه توزیـع شـده؛ 109 پرسشنامه درست و صحیح جمع آوری گردید و به کمک نرم افزارSmart-PLS مورد تحلیـل قـرار گ رفـت. بـه منظور بررسی وضعیت هر یک از متغیرهای تحقیق، رضـایت از جشـن، کیفیـت اجـرای برنامـه، مشـارکت جامعـه محلی، تبلیغات، تصویر مقصد، امنیت و بهداشت جشن، تسهیﻼت و خدمات گردشگری ارایه شده و اینکه آیا در وضعیت مطلوبی قرار دارد و یا که خیر. از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شـده اسـت. آزمـون تحل یـل واریـانس یک طرفه )(ANOVA نیز انجـام شـده اسـت.. همچنـین بـه منظـور رتبـه بنـدی عوامـل مـوثر در برگـزاری موفـق رویدادهای فرهنگی از نگاه گردشگران، از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که از بین پـنج عامل موثر ، کیفیت اجرا بیشترین اثر را بر رضایت،تصویر مقصد و تجربه به یادماندنی در ذهن گردشـگران داشـته است؛ زیرساخت، تسهیﻼت و خدمات گردشگری فقط بر روی رضـایت گردشـگران اثرگـذار بـوده انـد، و سـایر متغیرهای تحقیق نتوانسته اند اثر معنـاداری در سـطح اطمینـان 95 درصـد بـر روی متغیرهـای رضـایت، تجربـه بـه یادماندنی و تصویر مقصد بگذارند.
نظر شما