موضوع : دانشنامه | ص

مریم صراف زاده

استادیار دانشگاه تهران – دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی

تحصیلات

کارشناسی, ۱۳۷۵, کتابداری در شاخه پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی ایران
کارشناسی ارشد, ۱۳۷۸, کتابداری و اطلاع رسانی, تهران
دکتری تخصصی, ۱۳۸۷, سیستم های اطلاعاتی در کسب و کار, آر.ام.آی.تی- ملبورن استرالیا
کتاب‌های تالیفی
صراف زاده، مریم و سیما آموزگار. “دسترسی آزاد: راهکاری برای ترویج و همگانی کردن علم.” تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، ۱۳۹۶٫
صراف زاده، مریم و سیما آموزگار. “مدیریت اطلاعات شخصی با ذخیره ابری.” تهران: نشر کتابدار، ۱۳۹۷٫
صراف زاده، مریم، الهه حسینی و نرگس خالقی . “فرهنگ لغات پرکاربرد در پایگاههای اطلاعاتی.” تهران: پیام حنان، ۱۳۹۷٫
فصلی از کتاب
صراف زاده، مریم و نرگس خالقی. “خدمات نوین کتابخانه های دانشگاهی.” تهران: چاپار، ۱۳۹۵٫
صراف زاده، مریم. “دائره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی.” تهران: کتابخانه ملی و مرکز اسناد جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۹۷٫
کتاب های غیر از تالیف و ترجمه
صراف زاده، مریم. “شیوه نامه گام به گام نگارش پایان نامه ویژه گرایش های علوم انسانی و اجتماعی.” قم: دانشگاه حضرت معصومه(س)، ۱۳۹۶٫
صراف زاده، مریم. “نشانه آزاد پژوهشگران و نویسندگان (ارکید).” تهران: کتابخانه ملی و مرکز اسناد جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۹۷٫
مقالات چاپ شده در نشریات بین المللی
 

“Knowledge management and the LIS professions: investigating the implications for practice and for educational provision.” Australian Library Journal ۵۵, no. ۱ (۲۰۰۶): ۱۲-۲۹.
“Knowledge Management Education for LIS Professionals: some recent perspectives.” Journal of education for library and information science ۴۷, no. ۳ (۲۰۰۶): ۲۱۸-۲۳۷.
“LIS professionals and knowledge management: some recent perspectives.” Library Management ۲۷, no. ۹ (۲۰۰۶): ۶۲۱-۶۳۵.
“Reflections of information professionals on knowledge management competencies in the LIS curriculum.” Journal of education for library and information science ۴۸, no. ۳ (۲۰۰۷): ۱۶۸-۱۸۶.
“Exploring the benefits of KM education for LIS professionals.” EDUCATION FOR INFORMATION ۲۷, no. ۱ (۲۰۰۹): ۱-۲۰.
“Integration of knowledge management with the library and information science curriculum: some professional perspectives.” Journal of education for library and information science ۵۰, no. ۳ (۲۰۰۹): ۱۵۲-۱۶۳.
“Reusing knowledge in online forums: a pilot study.” Libri ۶۰, no. ۲ (۲۰۱۰): ۱۵۳-۱۶۴.
“The status of Web ۲.۰ in Iran’s LIS education.” EDUCATION FOR INFORMATION ۲۸, no. ۲-۴ (۲۰۱۰): ۲۳۳-۲۴۵.
“Knowledge management and its potential applicability for libraries.” Library Management ۳۱, no. ۳ (۲۰۱۰): ۱۹۸-۲۱۲.
“Multicultural, Virtual Work Places: Opportunities and Challenges for LIS Educators.” International Journal of Information Science and Management ۱۰, no. ۱ (۲۰۱۲): ۸۹-۱۰۲.
“The familiarity and use of reference management software by LIS faculties in Iran.” New Library World ۱۱۵, no. ۱۱/۱۲ (۲۰۱۴): ۵۵۸-۵۷۰.
and Narges Khaleghi. “Instruction of Citation Management Tools by Academic Librarians: The Need for Training the Trainers.” Webology ۱۴, no. ۱ (۲۰۱۷): ۱.
صراف زاده، مریم. “آگاهی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاع رسانی ایران از فناوری های وب ۲٫” پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات ۲۸، ۱ (۱۳۹۱): ۲۱-۳۸٫
مقالات چاپ شده در نشریات داخلی
صراف زاده، مریم. “بررسی سهم ایران در تحقیقات کشاورزی جهان : سنجش کتابشناختی بانک های اطلاعاتی CAB ، Agris ، Agricola از ابتدا تا سال ۱۹۹۷٫” فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات ۱۰، ۲ (۱۳۷۸): ۶۹-۸۸٫
صراف زاده، مریم. “انعکاس مقالات محققان ایرانی در دو بانک اطلاعاتی کب و اگریس.” فصلنامه رهیافت ۲۲، ۱-۲ (۱۳۷۹): ۸۸-۹۷٫
باقری ، فاطمه و مریم صراف زاده. “کتابخانه ها و تلاش برای بقا: آیا مدیریت دانش گزینه صحیح است؟.” اطلاع شناسی ۳، ۱-۲ (۱۳۸۴): ۷۸-۶۱٫
صراف زاده، مریم. “کتابداران و مدیریت دانش: مروری بر متون موجود.” اطلاع شناسی ۳، ۱-۲ (۱۳۸۴): ۲۳-۳۶٫
صراف زاده، مریم. “برخی کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگها.” ماهنامه ارتباط علمی (نما) ۵، ۱ (۱۳۸۴): ۱-۴٫
جمالی مهموئی، حمیدرضا، مریم صراف زاده و سعید اسدی. “پیمایش الکترونیک.” فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی ۱۲، ۱۲ (۱۳۸۷): ۷۸-۸۸٫
صراف زاده، مریم. “نقد کتاب مدیریت دانش: فرآیند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۱۴، ۱۵۸ (۱۳۸۹): ۳۷-۳۹٫
صراف زاده، مریم. “نقد کتاب مقدمه ای بر یادگیری الکترونیکی.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۱۴، ۹ (۱۳۹۰): ۵۸-۶۰٫
صراف زاده، مریم. “اشتراک تجربیات تدریس.” عطف ۱، ۱ (۱۳۹۱): ۱٫
صراف زاده، مریم. “نقد کتاب پایا ن نامه و رساله دانشگاهى پژوهش، نگارش و دفاع.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۱۶، ۴ (۱۳۹۲): ۳۲-۳۶٫
صراف زاده، مریم. “نقد کتاب مدیریت دانش: نگاهی جامع بر ابزارها و تکنیک ها.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۱۶، ۱۱ (۱۳۹۲): ۲۸-۳۱٫
صراف زاده، مریم و سهیلا علوی. “جایگاه شبکه‌های اجتماعی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی.” مجله اللغه العربیه و آدابها فردیس قم التابع لجامعه طهران ۱، ۱ (۱۳۹۳): ۴۴-۵۶٫
صراف زاده، مریم و محترم صادقی. “استناد و نرم افزارهای استنادی: لزوم آموزش آنها در کتابخانه های دانشگاهی.” ماهنامه ارتباط علمی (نما) ۳۰، ۱ (۱۳۹۳): ۱-۱۰٫
صراف زاده، مریم. “آشنایی با سایت‌های آموزشی آنلاین – دنیای یادگیری در اینترنت.” وبلاگ یک پزشک ۱۸، ۸ (۱۳۹۳): ۱٫
صراف زاده، مریم. “فرصت ها و چالش های موک برای کتابداران و علم اطلاعات و دانش شناسی.” لیزنا ۱۳۹۳، ۲۱۶ (۱۳۹۳): ۱-۳٫
صراف زاده، مریم. “مدیریت کلان داده های پژوهشی: نقشی نوین برای کتابخانه های دانشگاهی.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۲، ۶ (۱۳۹۴): ۲۶۵-۲۷۳٫
صراف زاده، مریم. “نقد کتاب مدیریت دانش هم افزا.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۲، ۷-۸ (۱۳۹۴): ۱۵۵-۱۶۰٫
صراف زاده، مریم. “کتابخانه ها و کتابداران در عصر موک.” نشریه علوم و فنون مدیریت اطلاعات ۱، ۲ (۱۳۹۵): ۱۱-۳۲٫
صراف زاده، مریم. “کوک چهارم و کتابداری.” لیزنا ۱، ۱ (۱۳۹۶): ۹۶٫
صراف زاده، مریم و نرگس خالقی. “میزان حضور نرم افزارهای مدیریت استناد در وب گاه¬های دانشگاه¬های ایران.” نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی ۵۱، ۱ (۱۳۹۶): ۱٫
صراف زاده، مریم. “مصاحبه فرادرس با دکتر مریم صراف‌زاده، درباره رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی.” وبلاگ فرادرس ۲۹، ۸ (۱۳۹۶): ۹۶٫
فلاح، محمد، زهرا چمنی و مریم صراف زاده. “دیداری‌سازی شبکه هم‏تألیفی مجلات علمی پژوهشی فارسی حوزه علوم ورزشی دانشگاه تهران.” مدیریت اطلاعات و دانش شناسی ۳، ۲ (۱۳۹۶): ۴۹-۶۲٫
صراف زاده، مریم. “نشریات جعلی را بشناسیم.” نشریه علوم و فنون مدیریت اطلاعات ۳، ۳ (۱۳۹۶): ۲-۱۴٫
صراف زاده، مریم. “دنیایی حرف و سکوتی این چنین؟ چرا با نوشتن بیگانه‌ایم؟: سخنی با کتابداران عزیز.” کتابدار ۲٫۰ ۳، ۵ (۱۳۹۶): ۱٫
صراف زاده، مریم. “استاد علی‌بیگ: همیشه در تکاپو و حرکت.” یادداشت های دانشجویی ۱، ۱ (۱۳۹۶): ۱٫
صراف زاده، مریم. “سواد دیجیتالی و اطلاعاتی؛ حلقه مفقوده جامعه اطلاعاتی در ایران.” کتابدار ۲٫۰ ۴، ۱ (۱۳۹۷): ۱-۵٫
صراف زاده، مریم و پرنیان عیسی زاده. “از کجا بفهمیم که نشریه معتبر و مناسبی را برای انتشار مقاله خود برگزیده‌ایم؟.” کتابدار ۲٫۰ ۴، ۱ (۱۳۹۷): ۱-۴٫
صراف زاده، مریم و نیلوفر صلح جو. “الفبای پایان نامه نویسی: حاشیه های مهم تر از متن.” کتابدار ۲٫۰ ۴، ۱ (۱۳۹۷): ۱-۱۶٫
ناصری، الهه و مریم صراف زاده. “کریتیو کامنز: مجوزها و دسترسی‏‌ها.” ماهنامه ارتباط علمی (نما) ۴۵، ۱ (پیاپی ۱۴۲) (۱۳۹۷): ۱-۱۸٫
صراف زاده، مریم، رباب محمدی منفرد و محمد عزار سقلی. “کتابخانه‌ها به عنوان مکانی برای تعامل اجتماعی.” ماهنامه ارتباط علمی (نما) ۴۲، ۲ (۱۳۹۷): ۱-۱۰٫
زاهدی، شیرین و مریم صراف زاده. “مروری بر مفاهیم و نظریه‌های علم آزاد.” ماهنامه ارتباط علمی (نما) ۴۳، ۱ (۱۳۹۷): ۱-۱۵٫
صراف زاده، مریم و هاجر محمدی. “کنفرانس های جعلی.” کتابدار ۲٫۰ ۴، ۳ (۱۳۹۷): ۱-۱۴٫
صراف زاده، مریم و امیرحسین رجب زاده عصارها. “کتابداران علیه سرقت علمی: آموزش اخلاق پژوهش و استناد در کتابخانه‌های دانشگاهی.” کتابدار ۲٫۰ ۴، ۴ (۱۳۹۷): ۱-۲۹٫
صراف زاده، مریم و نرگس شیخ. “ارتباطات علمی در فضای مجازی؛ ضرورت حضور پژوهشگران در وب اجتماعی.” شناسه ۶، ۱۵-۱۶ (۱۳۹۷): ۱-۱۱٫
همایش‌های بین المللی
Afsaneh Hazeri, and Bill Martin. “Educating future knowledge-literate library and information science professionals.” Asia-Pacific Library and Information Education and Practice (A-LIEP), Singapore.
Ferguson, Stuart, and . “Migrating LIS professionals into knowledge management roles: What are the major barriers?’.” Educause Australasia, Melbourne.
Soon, Lisa, and . “Collaboration for group assignment in distance education: m-learning opportunities and challenges.” IADIS International Conference, Mobile Learning ۲۰۱۰,.
Soon, Lisa, and . “Student experiences: Collaboration for group assignment in distance education.” ۲nd International Conference on Education Technology and Computer (ICETC), ۲۰۱۰, Shanghai.
, . “Preparing students for online group work in distance education.” Second International Conference on E-Learning and E-Teaching (ICELET), ۲۰۱۰, Tehran.
, . “Social Networking Status among Iranian MLIS Students.” ۵th International Conference on Asia-Pacific Library and Information Education and Practice (A-LIEP ۲۰۱۳): “Issues and Challenges of the Information Professions in the Digital Age”,.
همایش‌های داخلی
صراف زاده، مریم، فاطمه باقری و افسانه حاضری. “بررسی موانع ورود کتابداران به عرصه مدیریت دانش.” همایش مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و بر هم کنش ها، تهران.
زینالی، وحیده و مریم صراف زاده. “قیمت‌گذاری متمایز کالاهای اطلاعاتی در بازار نشر الکترونیک : چالش‌ها و موانع.” همایش نشر الکترونیک: رویکردها و مسائل، تهران.
خدری، عمار و مریم صراف زاده. “جستجوی اطلاعات سلامت در اینترنت: مروری بر پژوهش های انجام شده.” اولین همایش ملی سواد سلامت، مشهد، مشهد.
نقشینه، نادر، مریم صراف زاده و فرزانه کشاورز امامی. “ارائه زیرساخت نرم افزاری جهت توسعه سیستم آرشیو ملی ایران به عنوان یک سامانه تعامل اطلاعاتی.” اولین کنفرانس بازیابی تعاملی اطلاعات، کیش.
منبع روزمه

نظر شما