اثربخشی آموزش مهارت های زناشویی به روش گاتمن در کاهش فرسودگی زناشویی و غنی سازی رضایت زناشویی در زوجین
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: زهرا انصاری
استاد راهنما: لاله امیر سلیمانی
موسسه آموزش عالی ادیبان، گروه مشاوره
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زناشویی به روش گاتمن در کاهش فرسودگی زناشویی و غنی سازی رضایت زناشویی در زوجین شهر تهران بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه زوجین شهر تهران در سال 1400 بوده است که با نمونه گیری در دسترس 30 نفر وارد پژوهش شده و 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. آنگاه گروه آزمایش در 10 جلسه هفته ای یک بار به مدت 90 دقیقه تحت آموزش مهارت های زناشویی به روش گاتمن قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه فرسودگی زناشویی پاینز و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ می باشد. همچنین جهت پاسخگویی به فرضیات پژوهشی با توجه به طرح تحقیق در تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در تحلیل استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های زناشویی به روش گاتمن در کاهش فرسودگی زناشویی 001/0 ≥P ؛ 54/10= (27و2)F و افزایش رضایت زناشویی 001/0 ≥P ؛ 09/34= (27و2)F تاثیر گذار بوده است. بنابراین می توان بیان کرد که آموزش مهارت های زناشویی به روش گاتمن می تواند باعث کاهش فرسودگی زناشویی و افزایش رضایت زناشویی می شود.
نظر شما