موضوع : پژوهش | پایان نامه

تحلیل جامعه‌شناختی سینمای اصغر فرهادی

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1391
موضوع: جامعه شناسی
پدیدآور: احمد غلامی گوزلبلاغ 
استاد راهنما: جمال محمدی
دانشگاه کردستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده

پژوهش حاضر تحلیل جامعه‌شناختی سینمای اصغر فرهادی است. تحلیل چهارشنبه سوری(1384)، درباره‌ی الی(1387) و جدایی نادر از سیمین(1390) به مثابه‌ی بخشی از سینمای موج نو دهه‌ی 1380، به روش تحلیل روایت ساختاری و با استفاده از تحلیل نشانه‌شناختی سینما، تحلیل تماتیک و تحلیل روایت صورت پذیرفته است. توجه به رویکرد نظری متفکران حوزه‌ی سینما بالاخص نزد کراکائر و متز توجه به سینما را به مثابه‌ی یک متن خواندنی دوچندان ساخته است. تحلیل آثار فرهادی از این حیث می‌تواند مورد توجه باشد، که آثار مذکور مبین زندگی و حیات طبقه‌ی متوسط شهری‌ای است که به شکلی شیزوئید و از هم گسیخته در لابلای فضاهای هیستریک و هویت‌باخته در جریان است. زندگی در درون این فضاها، به عنوان حیاتی لخت و برهنه، سویه‌های ارزشی و ایدئولوژیکی خود را از دست داده و حیات در کناره‌های هستی، کلیت خویش را باخته است. زندگی این طبقه در درون این آثار، مبین اضمحلال زندگی مدرن انسان معاصر ایرانی است. اضمحلال خانه، زندگی در محیط‌های بی‌روح و خاکستری، سلطه‌ی قانون بی‌شکل و سراسر تأدیبی، ظهور اخلاق نوین، عدم ثبات و امنیت، خیانت، دروغ و استراق سمع و ... بخشی از حیات انسان معاصری است که در زیر چرخ‌های سهمگین عصر مدرن در شرف نابودی است. حیات افراد این طبقه را فرهادی به شکلی تماتیک و نشانه‌شناختی در بیان فیلمیک کاراکترهای متصلب در راهروها و قاب‌های تودرتوی خانه‌های خاکستری و کبریتی نوین و نهادهای اجتماعی آن به تصویر کشیده است.

نظر شما