موضوع : پژوهش | پایان نامه

مطالعه تطبیقی چهار مد عراقی (بیات، عجم عشیران،نوروز عجم و پنجگاه) با مدهای موسیقی ایرانی

پیشنهاده کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: محمد زرین مهر 
استاد راهنما: بابک خضرائی
دانشگاه هنر تهران، پردیس بین‌المللی فارابی
چکیده

شناسایی مدهای مشابه موسیقی ایرانی با چهار مقام عراقی بیات، عجم عشیران، نوروز عجم و پنجگاه از نظر بستر نغمگی و نقش درجات و سیر نغمگی ابتدا آوانگاری تحلیلی از نمونه اجراهای چهار مقام عراقی انجام می‌شود و سپس به تحلیل آن با هدف شناسایی ساختار مدال هر مقام و مقایسه آن با مد ایرانی مرتبط صورت می‌گیرد. پژوهش‌هایی برای نشان دادن ساختارهای موسیقی ایرانی و موسیقی مقام العراقی به صورت جداگانه انجام شده. عموماً پژوهش‌های انجام شده بر موسیقی المقام العراقی به تبیین اشل صوتی و نت شاهد پرداخته‌اند مانند تحقیق معنی جهاد العبودی (1399)، اما کمتر به نقش درجات و سیر نغمگی اشاره‌ای شده است . هدف از انجام این پژوهش، تبیین مشخصات ساختاری هر کدام از چهار مقام عراقی و مقایسه آن با نمودهای مدال موجود در ردیف‌های موسیقی ایرانی است. یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین منابع از موسیقی المقام العراقی، اجراهایی است که توسط اساتید این مکتب در کنفرانس موسیقی عرب قاهره در سال 1932 صورت گرفته است که منبع اصلی برای پژوهش در این تحقیق می‌باشد. یا آوانگاری تحلیلی از این اجراها، سعی می‌شود ساختار مدال هر کدام این مقام ها (از جمله بستر نغمگی، نت های ایست و انواع آن، نت یا محور شاهد، نت‌های آغاز و خاتمه و ساختار فرمال) مشخص شود و با مقایسه‌ی آن‌ها با نمونه‌های تحلیل شده‌ی موجود درباره موسیقی ایرانی مقایسه شود و تشابهات و تفاوت‌های آن با نمونه‌های مشابه آن در کارگان ردیف دستگاهی ایران، شرح داده شود.

نظر شما