وزن کم کردن راحت نیست
موضوع : پژوهش | مقاله

وزن کم کردن راحت نیست

تحقیقات نشان می‌دهد بهترین راه برای رسیدن به وزن متعادل و ماندن در آن وزن، جایگزینی عادات بد با عادت‌های خوب است. به عبارت دیگر تغییر طرز تفکر در مورد غذا و فعالیت. کسانی که با موفقیت وزن کم می‌کنند، برنامه‌ای بلندمدت برای وزن متعادل در تمام طول زندگی خود دارند و تنها به برنامه‌ کوتاه‌مدت کم کردن وزن اکتفا نمی‌کنند. آنها مغز خود را عادت می‌دهند تا مثل یک آدم لاغر فکر کند.
این کار نیازمند تلاش است و نتیجه این تلاش سلامت و کیفیت بهتر زندگی است و همچنین احتمال افزایش طول عمر را نیز دربر دارد. انسان فقط یک بدن دارد و باید با غذای خوب و تحرک از آن مراقبت کند. توصیه‌های زیر در رابطه با وزن کم کردن وزن مفید و پرفایده خواهند بود.

خواب کافی داشته باشید
الگوی خواب هورمون متابولیکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این امر با تاثیر بر شاخص‌ وزن (IMB) همراه است. کم‌خوابی مقدار لپتین (کاهش‌دهنده اشتها) را کم کرده و باعث افزایش مقدار گرلین (افزایش‌دهنده اشتها) می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد افزایش IMB مستقیماً با کاهش میزان خواب مرتبط است. (بی‌خوابی یعنی کمتر از ۸ ساعت خواب در یک شبانه‌روز).

فقط زمانی که گرسنه‌اید غذا بخورید
هرگاه به غذا خوردن می‌اندیشید، یک دقیقه به دلیل آن فکر کنید. به آنچه بدنتان می‌گوید گوش کنید. درخواهید یافت که میل شما به غذا به دلیل خستگی، عادت و یا مسائل عاطفی است. به غذا مانند سوخت و انرژی برای بدن فکر کنید. بیندیشید که بدن شما به چه چیز نیاز دارد. ذهن خود را عادت دهید تا به غذا به گونه‌ای دیگر نگاه کند.

غلات کامل را جایگزین آرد کامل و غلات فرآوری شده کنید
فیبر زیاد و مواد غذایی موجود در غلات کامل شما را مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و همچنین به تنظیم فشارخون کمک می‌کند.
از قندهای تسویه شده مانند ساکاروز، دکستروز، فراکتوز و لاکتوز استفاده نکنید. هر ماده‌ای که در آخر آن «اوز» دارد و در ترکیب یک ماده غذایی می‌بینید، جزء قندها به شمار می‌آید. برچسب موادغذایی را بخوانید. آرد تسویه و قندها به شکل‌های مختلف در همه غذاهای فراوری شده وجود دارد.

تحرک داشته باشید
به جای نشستن و تماشای تلویزیون، ورزش کنید. یک‌ساعت پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی از بهترین ورزش‌ها برای کم کردن وزن است.

روی میز غذا بخورید و از یک بشقاب کوچک استفاده کنید
از غذا خوردن ایستاده در حالی که چیبس در یک دستتان و همبرگر در دست دیگرتان است، خودداری کنید. از جعبه شکلات که روی کابینت است، همین‌طور شکلات بر ندارید. بی‌امان ذرت بوداده خوردن در تئاتر باید جزء خاطرات شما شود. شکستن عادت‌های مضر قدیمی به شما کمک می‌کند تا از مقدار آنچه مصرف می‌کنید، آگاه شوید.

مقدار کمتری غذا را در مدت کمتری مصرف کنید
به یاد داشته باشید هرچه بیشتر بخورید، غذا خوشمزه‌تر نمی‌شود. آرام بخورید و خوب بجوید و زمانی که دیگر گرسنه نیستید، دست از غذا بکشید. نسبت به هشدارهای درونی و بیرونی آگاه باشید؛ مانند گرسنگی و بشقاب خالی.

دفترچه‌ای برای یادداشت آنچه می‌خورید، درست کنید
میزان هرچه را می‌خورید بنویسید. این کار موجب می‌شود قبل از آنکه چیزی بخورید فکر کنید. معمولاً افراد مقدار کالری مصرفی خود روزانه را که هزاران کالری است، کمتر برآورد می‌کنند و این اشتباهی است که در طول زمان باعث بالا رفتن کالری مصرفی و افزایش وزن می‌شود.

آب را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین کنید
۶۰ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده و این میزان برای سلامتی بدن ضروری است. آب کالری ندارد و تشنگی شما را برطرف می‌کند. گاهی تشنگی با گرسنگی اشتباه می‌شود. بنابراین هرگاه احساس گرسنگی کردید، اول یک لیوان آب بنوشید. فرمول خاصی برای نوشیدن آب وجود ندارد.
اگر در حال ورزش هستید و یا آب گرم است، بیشتر بنوشید. اما اگر بی‌تحرک هستید و آب خنک است؛ کمتر از زمانی که تشنه هستید آب بنوشید. بهتر اینکه قبل از تشنه شدن آب بنوشید. هشدارهای درونی را به خاطر بیاورید. و در آخر اگر ترازو کاهش فوری وزن را نشان نداد، ناامید نشوید. حتی اگر یکی دو کیلو وزن اضافه کردید، تسلیم نشوید. به تلاش خود ادامه دهید و توصیه‌های بالا را دنبال کنید. به یاد داشته باشید که وزن انسان در طول زمان متغیر است. هدف شما یک زندگی سالم و وزن متعادل است، این امر نیازمند زمان است.

منبع: روزنامه اطلاعات
نقش هامترجم : محبوبه جزی

نظر شما