تئاتر میان فرهنگی از نظریه تا اجرا
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1388
پدیدآور: مریم تیموری
استاد راهنما: فرهاد ناظزاده کرمانی
دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا - پژوهشکده فرهنگ و هنر
چکیده
در رساله ی حاضر، هدف این است تا الگویی جامع برای طبقه بندی مطالعات تئاتر میان فرهنگی ارائه شود . برای درک بهتر مفاهیم مطرح شده در ایـن تحقیـق، ارائـه ی تعریفـی منـسجم و همـه جانبه درباره ی واژه «فرهنگ» ضروری به نظـر مـی رسـد . ایـن تعریـف بایـد بـیش از هـر چیـز دربرگیرنده ی حوزه های تاریخی و اجتماعی واژه «فرهنگ» باشد. و در این راستا بررسـی حـوزه «ی انسان شناسی » نیز می تواند منبعی مفید و الهام بخش بـرای ارائـه تعریفـی دقیق تـر از فرهنـگ باشد . در ابتدا برای بررسی تئاتر میان فرهنگی، آن را به سه حوزه تقسیم می کنیم : -1 تئاتر چندفرهنگی -2 تئاتر پسا استعماری -3 تئاتر بینافرهنگی و هر کدام از این سه حوزه نیز، خود به بخش ها و زیربخش هایی تقسیم می شـوند کـه بـه آنهـا خواهیم پرداخت . نظریه های سه پژوهشگر شناخته شده در این حـوزه، مـاروین کارلـسون، اریکـا فیـشر لیـشت، و پاتریک پاویس ما را در رسیدن به یافته های این پژوهش یاری خواهند کرد . و در نهایت با بررسی و تحقیق در این حوزه درمیابیم که نمی توان به ارائـه الگـویی جهـانی، کـه تمام فرهنگ های جهان را در خود جای دهد، چندان امیدوار بود . ولـی هـر فرهنگـی بـا احتـرام گذاشتن به فرهنگ دیگری و بالا بردن سـطح تـشخیص ارزش هـای فرهنگـی آن، مـی توانـد در ترکیب با فرهنگی دیگر به نتایجی ثمربخش برسد . برای تحقیق های بیشتر در این حوزه، بررسی فرم های تئـاتر ایرانـی در ار تبـاط بـا تئـوری هـا و مفاهیم تئاتر میان فرهنگی پیشنهاد می شود.
نظر شما