بررسی تحلیلی برنامه ها و بازتاب اخبار روز جهانی قدس در شبکه های المیادین و فرانس 24 از سال 2018 تا 2022
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1402
پدیدآور: مصطفی ریاض عبدالجبار کیشوان
استاد راهنما: احمد متقی زاده
استاد مشاور: عادل صادقی دهلان
دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده رسانه و ارتباطات
چکیده
با توجه به نقش مهم رسانههای گروهی و رسانههای گروهی در عرصه سیاسی-اجتماعی، ضرورت بررسی عملکرد رسانههای مختلف که مخاطبان لبنان و جهان اسلام را هدف قرار دادهاند، ضروریتر میشود. به ویژه روز جهانی قدس که در زمان حساس و مهمی از نظر زمانی و شرایط بین المللی برگزار می شود. رسانه المیادین با استفاده از روش های مختلف در تلاش است تا مردم را به حضور هر چه بیشتر در صحنه ترغیب کند و از سوی دیگر رسانه های عربی در قالب شبکه های ماهواره ای تلاش می کنند این رویداد مهم را ناکارآمد و منظم جلوه دهند. بدین ترتیب، هر یک از این نوع رسانه ها برای رسیدن به اهداف خود از روش ها و گفتمان های متفاوتی استفاده می کنند و قطعا رسانه ای که از شناخت صحیح گیرندگان و طبقه بندی طیف های مختلف جامعه امروزی برخوردار است، در جذب مخاطب و انتقال حداکثری پیام موفق است. ضمن ایجاد اعتماد به نفس در مخاطب، پیام را با توجه به اهداف آن و با استفاده از سبک های جدید و حرفه ای تهیه و منتشر کنید. امروز در این فضای دوگانه رسانه ای که از یک سو مدعی بی طرفی، گزارش صادقانه و جبران فضای یک سویه است و از سوی دیگر کارکرد رسانه گسترش حضور حداکثری مردم به عنوان یک ملی گرا اسلامی است. یک وظیفه؛ دغدغه اصلی محقق بررسی زوایای پنهان و آشکار این دو بدون راهنمایی و آگاهی واقعی و مقایسه آنها با یکدیگر و اینکه عملکرد و روش شناسی شبکه المیادین و شبکه فرانس 24 چگونه بوده است. و ضرورت تحقیق حاضر در مقایسه عملکرد این دو رسانه در داخل و خارج لبنان است. در واقع در این پژوهش سعی شده است علاوه بر بازنمایی و انعکاس اخبار روز قدس به نقاط قوت و ضعف این دو رسانه بپردازیم که در این راستا می توان گفت این پژوهش برای اولین بار به این موضوع می پردازد. . هدف اصلی این پژوهش درک چگونگی انعکاس پوشش خبری در شبکه و شبکه و مقایسه عملکرد این دو شبکه با یکدیگر است. پژوهش حاضر سعی در دستیابی به اهداف زیر دارد: 1. بررسی نحوه بازتاب اخبار و موضوعات در این دو شبکه در رابطه با روز قدس; 2. تحلیل و تصدیق رویکرد و عملکرد شبکه فرانس 24 و شبکه المیادین لبنان در انعکاس اخبار و مسائل. محقق برای یافتن پاسخ علمی از روش تحقیق توصیفی تحلیلی استفاده کرده است و روش تحقیق توصیفی رویکردی مبتنی بر رویکرد کیفی با جمعآوری نمونههایی است که به روش تحلیل محتوا با جمعآوری نمونههای پژوهشی ارائهشده با جمعآوری ویدئوهای المیادین و فرانسه ارائه شده است. 24 کانال مرتبط با اخبار و برنامه های روز جهانی قدس و تحلیل آنها بر اساس نیازهای پژوهشی. این تحقیق حاکی از آن است که بین وضعیت محتوای شبکه عربی المیادین و فرانس 24، ایدئولوژی غالب و محتوای رسانه رابطه وجود دارد. اپیزودهای این برنامه در طول دوره مورد بررسی تحت تسلط مسائل جاری مربوط به دیالکتیک اسلام و رابطه آن با خشونت و تروریسم بود که کاملاً با دستور کار سیاسی دولت فرانسه در آن دوره پس از حملات تروریستی در کشور فراوانی زیاد همخوانی دارد.
نظر شما