ناسا در ماموریت آرتمیس ۳ به دنبال کشت و زرع در کره ماه
موضوع : تکنولوژی | نجوم

ناسا در ماموریت آرتمیس ۳ به دنبال کشت و زرع در کره ماه

فضانوردان در ماموریت جدید ناسا به نام "آرتمیس ۳" قصد دارند چند نوع گیاه مختلف را در سطح ماه پرورش دهند. این ماموریت که در سال ۲۰۲۶ انجام خواهد شد، با هدف بررسی امکان زیست انسان در کره ماه صورت می‌گیرد.
پروژه "LEAF" (تاثیرات ماه روی گیاهان کشاورزی)، به مطالعه نحوه تطابق‌پذیری گیاهان با محیط ماه می‌پردازد. فضانوردان در این پروژه، سه نوع گیاه مختلف را بر روی سطح ماه کاشته و واکنش آنها را در برابر تشعشعات فضایی بررسی می‌کنند.
آزمایشگاه فناوری‌های فضایی مستقر در کلرادو که در حال توسعه گلخانه‌ای محصولات کشاورزی در فضا است، طراح این پروژه می‌باشد. کریستین اسکوبار، معاون این آزمایشگاه و رهبر پروژه LEAF، می‌گوید: "این تحقیق گامی بزرگ به سوی درک چگونگی رشد محصولات کشاورزی در فضا خواهد بود."
بذرها در محفظه‌های ویژه‌ای کاشته می‌شوند که از نهال‌ها در برابر نور بیش از حد خورشید، تشعشع و خلاء فضا محافظت می‌کند. این محفظه‌ها امکان مشاهده فتوسنتز، رشد و پاسخ گیاهان به استرس‌های سیستمی تحت تابش‌های کیهانی و گرانش محدود ماه را نیز فراهم می‌کنند.
در پایان ماموریت آرتمیس ۳، گیاهان به زمین بازگردانده می‌شوند تا در سطح مولکولی مورد مطالعه قرار گیرند. ناسا می‌گوید این پروژه به "آماده شدن برای حضور طولانی مدت انسان در ماه" کمک می‌کند.
پیشتر فضانوردان چینی در ماموریت "Chang'e 4" در سال ۲۰۱۹ موفق به کشت دانه‌های پنبه شدند، اما پس از اینکه گلخانه دچار مشکلات فنی شد، این گیاهان از بین رفتند.

ماموریت آرتمیس ۳ در سه مرحله انجام خواهد شد:

آرتمیس ۱ (سال ۲۰۲۲): بدون سرنشین
آرتمیس ۲ (سال ۲۰۲۵): فرستادن فضانوردان به فضا برای پرواز گرد ماه و بازگشت به زمین
آرتمیس ۳ (سال ۲۰۲۶): ۳۰ روزه، شامل زندگی فضانوردان در مدار ماه و انجام پژوهش‌هایی بر سطح آن

این ماموریت گامی مهم در جهت اکتشافات فضایی و یافتن راه‌هایی برای زندگی انسان در سیارات دیگر است.

نظر شما