موضوع : پژوهش | مقاله

آزاد سازی خرمشهر در آیینه رسانه‏ های بیگانه

اشغال خرمشهر از سوی عراق در آغاز جنگ از اهمیت خاصی برای طرفین جنگ بر خوردار بود و اساسا خرمشهر در فرهنگ دفاع مقدس به عنوان نماد مقاومت از نظر سیاسی و نظامی به اندازه ای مهم بود که صدام اعلام کرده بود اگر ایرانی ها خرمشهر را باز پس بگیرند کلید بصره را به آنها خواهم داد. در این مقال به بررسی انعکاس اخبار آزاد سازی خرمشهر در برخی رسانه های خبری مهم دنیا پرداخته خواهد شد.
پس از سلسله عملیات های موفقیت آمیز ایران که موجب بازپس گیری مناطق اشغالی از اشغالگر شد همه نظر ها و تحلیل های ارائه شده بر این نکته تاکید داشتند که پیروزی ایران در عملیات بیت المقدس به عنوان نقطه عطفی می تواند سرنوشت جنگ را تعیین کند. چنان که روزنامه گاردین چاپ انگلیس این پیروزی را نقطه عطفی در جنگ میان دو کشور دانست و روزنامه لوموند نیز بر این مسئله تاکید کرد که نبرد خرمشهر سرنوشت جنگ را تعیین خواهد کرد. فاینشنال تایمز نیز نوشت: "خرمشهر به منزله کلید پیروزی جنگ است و خرمشهر تنها سمبل واقعی پیروزی عراق و سمبل مقاومت سرسختانه نیرو های ایران است."
خبر گزاری آسوشیتد پرس آزاد سازی خرمشهر را شکستی توهین آمیز و واقعی برای دولت صدام در جنگ 20 ماهه ارزیابی کرد و روزنامه نیویورک تایمز نیز عقب نشینی عراق را به عنوان بزرگ ترین شکست در طول جنگ دانست.
درباره علل برتری نظامی ایران بر عراق و دستیابی رزمندگان اسلام به پیروزی و نهایتا آزاد سازی خرمشهر، لس آنجلس تایمز نوشت: "استراتژی نظامی ایران بر عراق برتری داشته و ایرانیان حملات خود را با نیروی زیاد بر صفوف عراقی ها در خوزستان وارد آورده اند. علاوه بر آن، ایرانیان دارای ایثار، از خود گذشتگی و میل به شهادت بوده و با شوقی انقلابی برای آزادی سرزمین هایشان می جنگند. در مقابل سربازان عراقی اعتماد به نفسشان را از ابتدای جنگ از دست داده و ..."
خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان نظامی خارجی مقیم تهران، با اظهار شگفتی از نحوه هماهنگی عملیات به لحاظ زمانی و مکانی نوشت: "نیرو های مسلح ایران (ارتش، بسیج و سپاه) ثابت کردند که از یک انسجام بهت آور و غیرمترقبه بر خوردارند.
نیرو های بسیج که تجهیزات نظامی اندک ولی انگیزه های مذهبی عمیقی دارند، عامل تعیین کننده ای را در پیروزی های اخیر ایرانیان تشکیل می دهند." شبکه یک تلویزیون آلمان نیز با تاکید بر نقش بسیجیان و پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ گفت: "البته نه اینکه اسلحه های مدرن شاه بار سنگین این جنگ را به عهده داشته باشند، بلکه بیشتر از همه پاسداران انقلاب و بسیجیان که توسط پاسداران بسیار کم تعلیم دیده‌اند، در این جنگ نقش دارند و در هفته های اخیر سنگر‌های عراقی را تسخیر کرده اند."
از جمله محور های مهمی که پس از آزاد سازی خرمشهر مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفت احتمال سقوط صدام بود. به گونه ای که روزنامه الاهرام، چاپ مصر در مقاله ای که به قلم سردبیر این روزنامه نگارش یافته بود نوشت: شکست عراق نه تنها موجب سقوط دولت و اشغال خاک این کشور خواهد شد، بلکه این به نوبه خود فاجعه بزرگی است و به سقوط پی در پی دولت های خلیج فارس می انجامد." روزنامه ینی دویر، چاپ ترکیه نیز به نقل از منابع دیپلماتیک در بغداد با تاکید بر پیوستگی سقوط صدام با تحولات منطقه خلیج فارس، نوشت: "سقوط صدام حسین و تحولات سیاسی آینده خلیج فارس به پیشروی نیرو های ایرانی که روز به روز ابعاد گسترده تر به خود می گیرد، بستگی دارد." خبرگزاری آسوشیتد پرس در منامه نیز با بررسی تاثیرات آزادی خرمشهر بر وضعیت سیاسی عراق و منطقه گزارش داد: "سقوط این شهر (خرمشهر) به دست ایرانی ها سبب به هم ریختن رژیم صدام حسین و بروز مشکلاتی در سایر نقاط خلیج فارس خواهد شد و این مسئله اخیرا به نحو گسترده ای در مجلات عربستان منعکس شده است."
انعکاس آزادی خرمشهر و تحلیل های مرتبط با آن در رسانه های خارجی بسیار بیش از مواردی است که مورد اشاره قرار گرفت. موارد بالا تنها گوشه ای از بازتاب این حماسه عظیم بود که به تعبیر امام امری الهی بود نه کاری بشری.


منبع: روزنامه رسالت ۱۳۹۰/۷/۶
نویسنده : سمیرا افراسیابی

نظر شما