آیا میتوان به طبقهبندی فیلمهای سینمایی هالیوود اعتماد کرد؟
از دیرباز، مسئولان نظارت و بررسی فیلمهایهالیوودی با طبقهبندی فیلمهای سینماییهالیوودی و همچنین فیلمهای اندک خارجی (وارداتی) در ردههای مختلف و برای طیفهای گوناگون، این آثار را با توجه به وجود صحنههای سکسی و خشونتآمیز و سن مناسب مخاطبین آنها، تقسیمبندی مینمایند. اما تحقیق صورت گرفته از سوی مؤسسه ملی زنان آمریکا نشان میدهد که در میان 143 فیلمهالیوودی ردههای فاقد صحنه تجاوز جنسی و مناسب برای نوجوانان13و 17 ساله به بالا، ما شاهد انواع صحنههای تجاوز جنسی، آزارگری جنسی، سکس با محارم، خشونت جنسی و تجاوز به کودکان هستیم. به علاوه، وجود موضوعاتی نظیر دینستیزی، نژادپرستی، پیش داوریهای نژادی و قومی، ضرب و شتم شریک سکسی و همچنین بردگی جنسی نیز از دیگر یافتههای این پژوهش است. بدین ترتیب این سؤال باید مطرح شود که تا چه حد میتوان به این طبقهبندیها اعتماد نمود؟
"زنان و دختران در رسانه" عنوان تحقیقی بود که چندی پیش از سوی مؤسسه ملی زنان آمریکا، در جهت تهیه لیستی کوتاه از فیلمهایی که در آنها صحنه تجاوز جنسی وجود دارد، انجام گردید. سپس طبقهبندی انجام شده با طبقهبندیهای رسمی ارائه شده در وبسایت MPAA (انجمن تصاویرمتحرک آمریکا) مورد مقایسه قرار گرفت. اما نکته حائز اهمیت این بود که طبقهبندیهای انجام شده در مورد وجود صحنههای سکسی و بدرفتاریهای جنسی در این وبسایت، در بسیاری از موارد با صحنههای ارائه شده در این فیلمها انطباق نداشت. مثلاً بر روی بستهبندی اکثر این آثار انتخاب شده، هیچ اشارهای به وجود "تجاوز جنسی"، "بدرفتاری جنسی" و یا "خشونت جنسی" نشده بود. بدین ترتیب شورای زنان و رسانه تصمیم گرفت که با انجام تحقیقی فراگیرتر به تحلیل و بررسی گستره گمراهکنندگی طبقهبندیهای ارائه شده از سوی مراجع رسمی بپردازد. بدین ترتیب مجموعهای از فیلمهای طبقه R (دارای صحنه های جنسی و مشاهده آنها برای کودکان باید با نظارت والدین همراه باشد) و 17-NC (ویژه نوجوانان 17 سال به بالا) که بین اول ژانویه 1996 میلادی تا مارس 2006 میلادی به اکران درآمده بود، انتخاب گردید. در همه این فیلمها که با اکران داخلی و خارجی به نمایش درآمده بودند، به وجود صحنههای سکسی و برهنگی در آن اشاره شده بود. اما در این طبقهبندیها هیچ اشارهای به کلماتی نظیر تجاوز جنسی، بدرفتاری جنسی و یا خشونت جنسی نگردیده بود. پژوهشگران ما در این تحقیق به دنبال دو هدف بودند: مشخص نمودن وجود صحنههای جنسی و همچنین رفتارهای تهاجمی جنسی در این آثار. از سوی دیگر، تلاشهای ناکام برای تجاوز جنسی نیز به عنوان صحنههای تجاوز ثبت گردیدند. اما مفهوم رفتارهای تهاجمی جنسی طیف وسیعتری را در بر میگرفت. ما در این آثار شاهد خشونتهای جنسی خیابانی تا رفتارهای جدی جنسی بیرحمانه بودیم. در ضمیمه اول این پژوهش میتوانیم با 19 رفتار تهاجمی جنسی مورد بررسی قرار گرفته، آشنا شوید. [این ضمیمه ترجمه نشده است ـ مترجم]
افراد داوطلب همکار با ما، به مشاهده 98 فیلم در ماههای ژوئن تا نوامبر سال 2006 میلادی پرداختند. در مجموع نیز 143 فیلم هالیوودی مورد بررسی ما قرار گرفت. البته شایان ذکر است که افراد داوطلب هیچ دستمزدی برای این همکاری دریافت ننمودند.
خلاصه یافتهها
- در مجموع 143 فیلم سینماییهالیوودی مورد بررسی قرار گرفت.
- در 30 فیلم، صحنههای تجاوز به عنف وجود داشت.
- حداقل در 23 فیلم دارای صحنههای تجاوز جنسی، رفتارهای تهاجمی جنسی نیز وجود داشت.
- حداقل 50 فیلم بررسی شده در این تحقیق که همگی براساس طبقهبندیهای رسمی فاقد هیچ گونه صحنه تجاوز جنسی بودند، دارای شخصیتهایی بودند که در این آثار، رفتارهای تهاجمی جنسی از خود نشان میدادند.
- حداقل در 4 فیلم، صحنههای مربوط به تجاوز به عنف به محارم وجود داشت. (این فیلمها عبارتند از: جنایت و مکافات در حومه، خواهران مگدالن، اخبار کشتیرانی و آثار هنری گمشده خانم تائو).
در صحنهای دیگر نیز در فیلم "آزاد راه"، دختر بازیگر اشاره میکند که در دوران کودکی، بارها توسط دوست پسر مادرش مورد تجاوز به عنف و دستاندازی قرار گرفته است.
- در حداقل 3 فیلم، (مرد هالو، گفتههای لیلا و تیتوس) ما شاهد به تصویر کشیدن ضمنی صحنههای تجاوز جنسی به عنف بودیم.
- در 3 فیلم هم (دو روز در دره، 5 ایکس 2 و سرزمین شگفتی) صحنههای مربوط به سکس دو شریک جنسی و یا معشوقه وجود داشت.
- تنها در 6 فیلم، بازیگر نقش مرد به عنوان قربانی تجاوز جنسی معرفی میگردید. (معشوقه، چاک و باک، شهر خدا، هواپیما، اسکار و لوسیندا و همچنین خوابیدهها.)
- تنها در 3 فیلم، بازیگر نقش مؤنت فیلم به انجام تجاوز جنسی دست میزند. (معشوقه، هواپیما و اسکار و لوسیندا). در 2 فیلم هم، بازیگر نقش زن با استفاده از جادوگری و یا قدرتهای فوق طبیعی به دنبال تصاحب قربانیانش بوده است.
- ببیندگان 11 فیلم نیز میتوانستند شاهد صحنههای تجاوز به کودکان باشند. (فرشتهها و حشرات، هواپیما، جنایت و مکافات در حومه، رفتار ناراحتکننده، آزاد راه، خواهران مگدالن، کشور شمالی، اخبار کشتیرانی، خوابیدهها، زمانی برای کشتن و آثار گمشده هنری خانم تائو.)
- در 5 فیلم نیز شاهد سوءاستفاده جنسی از کودکان هستیم. (هواپیما، رفتار ناراحت کننده، خواهران مگدالن، اخبار کشتیرانی.) ما در 2 فیلم هم شاهد سوءاستفادههای جنسی از کودکان به صورت ضمنی بودیم. (گفتههای لیلا و تیتوس.)
- در میان این آثار، بیشترین فروش به فیلم "زمانی برای کشتن" با 108 میلیون دلار درآمد اختصاص داشت. کمترین فروش نیز به فیلم 5 ایکس 2 با 693/127 دلار اختصاص دارد.
یافتههای داستانگونه دیگر
در دوره انجام این پژوهش، اعضای شورا به نتایج نگرانکننده دیگری هم دست یافتند. به دلیل اینکه ما در آغاز طراحی پژوهش خود به این مسایل توجهی نکرده بودیم، در یافتههای رسمی ما به این نکات توجه نگردیده است. موضوعاتی نظیر نژادپرستی در 15 فیلم وجود داشت. (فیلمهای 2 روز در دره، روح آمریکایی، از خاک بپرس، معشوقه، هواپیما، Con-Air، به استقبال فاجعه، آزادراه، عشق همهجا جاری است، فضای اداری، روزهای خلوت هالیوود، زمانی برای کشتن، تیتوس، سرزمین شگفتی) نگرشهای پیش داوری شده نژادی و قومی در تعدادی از فیلمها، کاملاً هویدا هستند. به علاوه در چند فیلم، زنان با ضرب و شتم شدید بدنی روبهرو میشوند. (2 روز در دره، همهچیز در مورد مادرم، معشوقه، کوهستان سرد، هواپیما، رفتار نگرانکننده، ترس، بهشت، کشور شمالی، روزهای خلوتهالیوود.) برخوردهای خشونتبار و شدید فیزیکی با شریکان جنسی و یا معشوقه نیز در 11 فیلم به تصویر کشیده میشود.
از سوی دیگر، در حداقل 13 فیلم، ما شاهد حضور بردگان سکسی و زنان و دختران روسپی هستیم. (2 روز در دره، همهچیز در مورد مادرم، روح آمریکایی، کوهستان سرد، آزاد راه، کلیدهای تولسا، Hurly Burly، اعتماد لوسآنجلسی، روزهای خلوت هالیوود، فراتر از آمریکا، آثار هنری گمشده خانم تائو و سرزمین شگفتی). به علاوه، مفاهیم پااندازی، قوادی، برهنه شدن و سایر انواع بردگی جنسی نیز در بسیاری دیگر از این آثار مورد بررسی، وجود داشته است.
به هرحال نباید انجام شکنجههای جنسی را نیز که حداقل در 4 فیلم وجود دارند، نادیده بگیریم. چرا که بازیگران این آثار در حین نزدیکی جنسی و یا بلافاصله پس از پایان آن، شریک جنسی خود را با انواع روشهای خشونتبار و غیرانسانی مورد شکنجه و آزار قرار میدادند. (8 میلیمتری، روح آمریکایی، رفتار نگرانکننده و چشمهایت را باز کن.) در فیلم کلیدهای تولسا، مخاطبان با کتک خوردن یک روسپی از سوی یک قواد روبهرو میشوند، چرا که بازیگر مرد فیلم از نزدیکی جنسی خود با زن روسپی، اظهار نارضایتی کرده بود.
همچنین ما دریافتیم که در این فیلم، بدن بازیگر زن به دلیل پرهیز از مشخص شدن، سوزانده میشود. البته به این موارد باید به تجاوزها و شکنجههای جنسی خارج از قاب تصویر نیز اشاره کرد. نکته دیگر مورد توجه نیز به روابط جنسی داوطلبانه با محارم خانوادگی باز میگردد. (زندگی خطرناک پسران آلتار، خانه یس و فرشتهها و حشرات.) در فیلمی دیگر هم با عنوان "ترانه عاشقانه جک و رز"، ما شاهد یک صحنه تحریکبرانگیز بوسیدن شهوانی بین یک پدر و دخترش هستیم. و در نهایت اینکه، در فیلم "8 زن"، به زنای محارم اشاره میشود. شورای زنان و رسانه مؤسسه ملی زنان آمریکا در پایان از مدیران سازمانهای کنترل و طبقهبندی این فیلمها میخواهد که با بررسی دقیقتر طبقهبندیهای ارائه شده، از مشاهده آزادانه این فیلمها توسط کودکان و نوجوانان به دلیل وجود صحنههای شرمآور، جلوگیری نمایند.
منبع: ماهنامه سیاحت غرب شماره 59
مترجم : محسن داوری
نظر شما