موضوع : پژوهش | مقاله

رشد سرمایه اجتماعی؛ وظیفه‌ای زمین مانده

16شهریور 88، مهدی یوسف‌زاده فروشنده دکه‌ای ساحلی در بابلسر پس از شنیدن فریاد ملتمسانه چهار نفر از مسافرانی که به شنا مشغول بودند به دریا زد و جان سه نفر را نجات داد و هنگامی که برای نجات نفرچهارم به دریا رفت براثر خستگی و از دست دادن توان خود، غرق شد.
16 اسفند88، سرهنگ پاسدار رضا‌ سیه‌پوش در حین آموزش دفاعی بسیجیان در شهرستان خمین، متوجه پرتاب ناقص نارنجک توسط یکی از نیروهای آموزشی شد و با به خطر انداختن جان خود، 20جوان را نجات داد و خود به شدت مجروح شد.
26اسفند88، سرهنگ رسول قربانی، رئیس جرایم جنایی پلیس آگاهی استان فارس برای نجات جان کودک ربوده شده با اشرار گروگانگیر درگیر شد و ضمن نجات جان کودک، خود به شهادت رسید.
6فروردین89، علی‌اصغر الهی راننده تاکسی عمومی درون شهری شیروان، مبلغ 3 میلیون تومان پول نقد و‌ یک کیف به همراه محتویات داخل آن را یافت و پس از چند روز جستجو ‌به صاحبش تحویل داد.
24تیر89، محمدگلپوری، بسیجی اهل زاهدان با شناسایی عامل انتحاری که قصد ورود به مسجد جامع این شهر را داشت، او را در بغل گرفت و مانع ورود او به مسجد شد در نتیجه بمبگذار انتحاری ناچار به انفجار شد. گلپوری با داشتن دو کودک خردسال، با شهادت خود، جان عده زیادی از نمازگزاران را نجات داد...
از این دست اخبار هر چند وقت یکبار در میان انبوه خبرهای بد و منفی منتشر می‌شوند اما با بی توجهی رسانه ها، نمی‌توانند سرمایه اجتماعی ظاهرا روبه افول در کشورمان را بهبود ببخشند.
منظور از سرمایه اجتماعی، فرآیندهای بین فردی است که اعتماد و هنجارهای اجتماعی را می‌سازند و همکاری و هماهنگی متقابل را تسهیل می‌کنند. رشد سرمایه اجتماعی باعث تقویت همکاری، همدلی و اعتماد متقابل می‌شود و در رشد و کارایی اقتصادی نیز موثر است. برخی از جنبه‌ها و اَشکال سرمایه اجتماعی که گاه از آنها به عنوان ارزش‌های اجتماعی نیز یاد می‌شود عبارت اند از: اعتماد، صداقت، حسن تفاهم، سلامتی نفس، هم دردی، دوستی، همبستگی، فداکاری و...
در کشورهای غربی برای تقویت مستمر سرمایه اجتماعی و بهره برداری از آن، شهرداری یا نهادهای حکومتی یا اجتماعی موثر با کمک رسانه‌ها به طور دوره‌ای شخص شجاع و فداکار را انتخاب و از او تجلیل می‌کنند.
به دلیل اهمیت سرمایه اجتماعی و تاکیدات قوی دینی در این موضوع، چه خوب است شهرداری‌ها یا شوراهای شهر سراسر کشور با همکاری بسیج و نقش آفرینی صداوسیما هر ماه یا هر فصل، با بررسی اخبار و اطلاعات رسیده درباره فداکاری‌های صورت گرفته در منطقه، جایزه جوانمرد ماه یا جوانمرد فصل و سال را در منطقه خود برگزار کنند و بطور خوشه ای، این مراسم در استان و کشور هم برگزار شود و هر سال شاهد برگزاری مراسم معرفی و تقدیر از جوانمردان سال یا ایثارگران سال باشیم. این برنامه می‌تواند در استانها توسط شبکه استانی و سپس در سطح ملی برگزار شود.
سرمایه اجتماعی مساله‌ای بسیار مهم است که متاسفانه متولی مشخصی ندارد. ان شا الله رسانه ملی و شبکه‌های استانی با همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری‌های سراسر کشور و سازمان بسیج، این وظیفه مهم زمین مانده را به نحو احسن به انجام رسانند تا جامعه و هم میهنان ما از برکات و منافعش بهره مند شود.


منبع: روزنامه ابتکار ۱۳۸۹/۵/۴
نویسنده : مجید رستمی

نظر شما