سهم یک درصدی رفتارهای پرخطر در آسیبهای اجتماعی!
رفتارهای پرخطر، چه چیزی هستند؟
مدیرکل مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، یک درصد از آسیبهای اجتماعی را به "رفتارهای پرخطر" اختصاص داده است. این رفتارها شامل مواردی مانند:
- سوء مصرف مواد
- آسیب به خود
- خشونت
- فرار از منزل یا مدرسه
چرا این رفتارها "مسری" هستند؟
یکی از ویژگیهای نگرانکننده رفتارهای پرخطر، "مسری بودن" آنهاست. به این معنی که این رفتارها میتوانند به راحتی از فردی به فرد دیگر، به خصوص در بین نوجوانان و جوانان، سرایت کنند.
در مواجهه با رفتارهای پرخطر چه باید کرد؟
در مواجهه با رفتارهای پرخطر در دانشآموزان، باید با ظرافت و دقت عمل کرد.
- محرمانگی: تا جایی که امکان دارد، افراد غیرضروری از این موضوع مطلع نشوند.
- غربالگری: تاکنون بیش از شش میلیون و ۶۰۰ هزار دانشآموز در پایههای سوم، پنجم، هفتم، هشتم و دهم غربالگری روانشناختی شدهاند.
- مداخلات تخصصی: دانشآموزانی که در معرض خطر هستند باید از طریق برنامههای مداخلاتی تخصصی، تحت حمایت و مراقبت قرار بگیرند.
نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از رفتارهای پرخطر:
آموزش و پرورش نقش مهمی در پیشگیری از رفتارهای پرخطر در دانشآموزان دارد. از جمله اقداماتی که میتوان در این زمینه انجام داد:
- آموزش مهارتهای زندگی: آموزش مهارتهایی مانند حل مسئله، تصمیمگیری، تفکر انتقادی و مقابله با استرس میتواند به دانشآموزان در انتخابهای درست و دور ماندن از رفتارهای پرخطر کمک کند.
- ایجاد فضای حمایتی: ایجاد فضایی امن و حمایتی در مدرسه میتواند به دانشآموزان در احساس امنیت و تعلق خاطر کمک کند و از بروز رفتارهای پرخطر پیشگیری کند.
- همکاری با خانوادهها: همکاری با خانوادهها و جلب مشارکت آنها در برنامههای پیشگیری از رفتارهای پرخطر، از جمله غربالگری و مداخلات تخصصی، میتواند بسیار موثر باشد.
آسیبهای اجتماعی مشکلی چندوجهی:
مهم است به خاطر داشته باشیم که آسیبهای اجتماعی، از جمله رفتارهای پرخطر، مشکلی چندوجهی هستند و برای حل آنها به یک رویکرد جامع و چندجانبه نیاز است.
در کنار اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش، لازم است سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط نیز در این زمینه فعال باشند و برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و حمایت از کودکان و نوجوانان تلاش کنند.
نظر شما