موضوع : پژوهش | مقاله

تبلیغات بدون خلاقیت و ضدخلاقیت در تلویزیون ایران

۱-کمبود دانش خلاقیت شرکت های سازنده
2-عدم تحقیقات بازار کافی و مناسب
3-رقابت های بی دست و پا
4-زیر میزی های بی نام و نشان برای گرفتن کار
5-سخت گیری های صدا و سیما و عوامل تایید تیزرها
6-کمبود دانش تبلیغاتی دست اندرکاران ساخت تیزرها
7-اجرای نامناسب مجریان و حرفه ای نبودن مجریان
8-سرعت تحویل کارها و عدم توجه به کیفیت
9-عدم تطابق فکر و اجرا در سناریوها
10-کمبود خلاقیت و عدم خلاقیت شرکت های تبلیغاتی
11-و....
(((....چه جوری پسر عمو اینجوری دختر عمو..
تو برام حساب باز کردی پسر عمو
نه بابا من دارو ندارم یه پستونکه....)))
تا منو دفترچه و بابا و مامانتو داری غم آینده را نداشته باش دختر عمو...
این تیزر خلاقیت خوبی در اجرا داشته و استفاده از عروسک های انیمیشنی بوده که متناسب با مخاطبان می باشد این تیزر تاثیر خوبی بین مخاطبان خود گذاشت و مجریان آن نیز بسیار خوب عمل کردند اما چند نکته و چند سوال
عروسک های ژاپنی و چینی چرا ؟ مخاطبان ما چه اندازه به عروسک های شرقی علاقه دارند؟ آیا تحقیقات بازاری در این مورد صورت گرفته است؟
چه عنصر و فاکتور خلاقانه ای به جز عروسک در این تیزر مشاهده می کنید؟ همان سناریو بانکهای دیگر است که فقط چند لغت و اصطلاح به آن اضافه شده است...
معمولا بیشتر کسانی که در بانک های خصوصی حساب دارند معمولا خانواده های کم جمعیت هستند و بیشتر بچه های کنونی نیز دختر عمو و پسر عموی کمی دارند و ...

((پلی به سوی تنوع و تحول
اجاق گازهای توکار پلی استیل
مطابق با سلیقه ایرانی...)))
در این تیزر که تبلیغ اجاق گاز می باشد نیز هیچ عنصر خلاقانه ای مشاهده نمی شود
آیا نباید فرقی بین و تیزر و ویترین مغازه باشد ما تا کی می خواهیم به تبلیغات مانند یک ویترین مغازه نگاه کنیم و فقط محصولات را به نمایش بگذاریم آیا هنوز به مفهوم و تعریف و کارکرد واقعی تیزر پی برده ایم؟...
(((وقتی با همسرم به فروشگاه میریم
همیشه سلیقه هامون یکسان نیست
ولی برای انتخاب صحت مطمئن و هم نظریم....)))
صدر صحت سابقه زیادی در تبلیغات کشور ما دارد و شاید جزو چند شرکت تبلیغ کننده بزرگ محصولات بهداشتی باشد و به علت هزینه های تبلیغاتی زیاد است که قیمت محصولاتش نیز بالا می باشد
این شرکت نیز در تبلیغات خود جست و خیز و افت و خیز داشته گاهی تبلیغات خوب می دهد و گاهی نیز تبلیغاتی می دهد که به تیپش نمی خورد اما در یک بررسی که با تیم خود نسبت به تبلیغ این شرکت داشتیم در بیشتر تبلیغات این شرکت خلاقیت خاصی صورت نگرفته و مانند بسیاری از تبلیغات دیگر کشومان تبلیغات ویترینی دارد تا تبلیغات تیزری. علاوه بر این به علت کمبود تحقیقات بازار و کمبود توجه به عوامل ارتباطات بازاریابی هنوز یک مفهوم و تصویر و جایگاه خاصی را در بازار به طور کامل پیدا نکرده است.

....(((آموزش فنی حرفه ای هدیه ای ماندگار به جوانان کشور....)))
درباره اطلاع رسانی سازمان آموزش فنی حرفه ای هم حرفی نیست چون هدفش اطلاع رسانی بوده است ولی ای کاش این اطلاع رسانی نیز با کمی چاشنی خلاقیت اثرگذاری بیشتر داشت.

....(((احساسی تازه را تجربه کنید
مایع دستشویی گلرنگ ....)))
گلرنگ نیز مانند دیگر شرکت های بهداشتی تبلیغاتی بسیاری دارد این شرکت نیز به علت هزینه های تبلیغاتی زیاد گاهی جست و خیز داشته ولی به طور کل تبلیغات این شرکت نیز بی خلاق و ویترینی می باشد و با وجود موفقیت هایی کوچک در تصویرسازی های تبلیغاتی خلاقیت خاصی که بتواند جایگاه خاصی را در بازار برای این شرکت بوجود آورد وجود نداشته است. سناریو های تبلیغاتی این شرکت نیز برای مخاطبان بسیارتکراری شده است.
(((10 ام وی ام
10 ریو.....
جایزه ایرانسل.....)))
و اما غول تبلیغاتی کشور ایرانسل که با بیشترین بودجه های تبلیغاتی را به خود اختصاص می دهد و دائما برای طرح های جدید و برنامه های جدید خود تبلیغات دارد نیز هنوز پس از گذشت چند سال به معنای واقعی تیزر و کاربرد آن به طور کامل پی نبرده است این شرکت که با تبلیغات وسیع خود گاهی ذهنیت منفی در بین مخاطبان ایجاد کرده ،گاهی خلاقیت های خوبی نشان داده اما گاهی نیز تیزرها و آثار تبلیغاتی ارایه کرده است که بقیه آثارتبلیغاتی خود را زیر سوال برده است
همانطور که در تحلیل شعار ایرانسل در شماره های گذشته اشاره شد شرکت ایرانسل هنوز در تحقیقات بازار ، شناخت رفتار مصرف کنندگان ایرانی و برنامه های ارتباطات بازاریابی یکپارچه به انسجام کاملی نرسیده و همچنان سعی دارد تا فقط از طریق تبلیغات فروش کند و چقدر خوب است که اثربخشی تبلیغات خود را با تنالیته هایی از خلاقیت مانند تبلیغات خطوط ارتباطی دیگر کشورها به اثربخشی خوبی برساند.در ضمن بتواند دیگر کانالهای ارتباطی بازاریابی خود را تقویت نماید.

 

 


(((....خانوم دارم میرم پولو بذارم تو بانک پارسیان
با لاخره چی کار کنم
یعنی میگم حساب شش ماهه
سپرده سرمایه گذاری زرین ....))))
تیزرهای بانک پارسیان با کمی تفاوت با بانک های دیگراز خلاقیت خاصی برخوردار نیست و بیشتر تبلیغات را به جای مفاهیم و عناصر دیگر ارتباطات بازاریابی هدف قرار می دهد و سعی دارد تا خیلی سریع و باسرعت برای عقب نماندن از رقبا خدمات جدید خود را بوسیله تبلیغات ارایه دهد و بیشتر به فکر تولید و سرعت است تا فکر خلاقانه..

((((....این خونه واسه هر دوتاییمون خیلی کوچیکه.....
حشره کش تارومار....)))
در تابستان که نیاز به حشره کش زیاد می باشد این شرکت با تبلیغات خوب خود توانست بازار خوبی را بدست آورد تیزرهای این شرکت نیز با شخصیتی خوب بازنمایی شده بود ولی همانطور که مشاهده می شود این تبلیغ نیز بیشتر ویترینی است تا تیزر تبلیغاتی و با تداوم این تبلیغ ذهنیت و تصور خاص و جایگاه ویژه ای در ذهن مخاطبان باقی نمی گذارد و به محض اینکه تبلیغ قطع شود از ذهن مخاطبان نیز محو می شود این شرکت می توانست به مفهوم و اسلوگان و پیام خاص و اثربخش قدرت ماندگاری تبلیغ خود را در برنامه ارتباطات بازاریابی خود بهبود بخشد.
(((.....دنبال یک سیم کارتی میگردیم که درست و حسابی کار کنه.....
یک سیم کارت که هی قطع و صل نشه.....)))
این شرکت نیز برای عقب نماندن از رقیب تازه وارد تلاشهای تبلیغاتی گسترده ای را آغاز کرده است. اما این تلاشها نباید فدای برنامه های ارتباطی بازایابی و تحقیقات بازار اثرگذار شود.
این تبلیغ که در عین استفاده از تکنیک قدیمی کودکان درتبلیغات سعی در بازارسازی خلاقانه داشته اما مفاهیم ارایه شده تاکیدخلاقانه خوبی صورت نگرفته است.

امید است روز به روز با برداشتن موانع خلاقیت در تبلیغات کشور هر روز شاهد خلاقیت های خوب و اثربخش در تبلیغات کشور باشیم و بتوانیم در رقابت های تبلیغاتی جهانی شرکت کرده و حرفهای تازه ای برای گفتن داشته باشیم.

منبع: نشریه مهندسی تبلیغات

نظر شما