احیاء تفرش دوزی: هنر اصیل ایرانی که از نو زنده شد
موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی-تفرش

احیاء تفرش دوزی: هنر اصیل ایرانی که از نو زنده شد

تفرش دوزی، یکی از هنرهای اصیل ایرانی با قدمتی دیرینه، پس از سال‌ها فراموشی، توسط بانویی هنرمند به نام خانم محبعلی در شهر تفرش احیا شد.

خانم محبعلی با تلاش و پشتکار مثال‌زدنی، این هنر را از ورطه نابودی نجات داد و در مسیر ثبت ملی آن گام برداشت. اکنون، او در تلاش است تا تفرش دوزی را به جهانیان معرفی کند و این هنر اصیل ایرانی را به جایگاه واقعی خود برساند.

تفرش دوزی که در گذشته به آن درویش دوزی یا مسجد دوزی نیز می‌گفتند، از جمله رودوزی‌های ایرانی است که در گذشته توسط مردم تفرش به طور گسترده تولید می‌شد. این هنر در حال حاضر رونق چندانی ندارد، اما خانم محبعلی با احیای آن، امیدی دوباره به این هنر اصیل بخشیده است.

روش دوخت تفرش دوزی بسیار ساده است و به صورت حاشیه‌های پهن روی پارچه انجام می‌شود. شباهت زیادی به چشمه دوزی دارد، با این تفاوت که در تفرش دوزی نخ کشی کمتری انجام می‌شود.

ساده و راحت بودن نحوه دوخت تفرش دوزی، آن را به هنری مناسب برای آموزش به افراد مختلف تبدیل کرده است. خانم محبعلی تاکنون به بیش از ۷۰۰ نفر این هنر را آموزش داده است و یک سوم از این افراد، اکنون تفرش دوزی را به عنوان شغل خود انتخاب کرده‌اند.

خانم محبعلی با تأکید بر ویژگی خاص تفرش دوزی که عمودی شدن خطوط دوخته شده در پشت پارچه است، می‌گوید: “امیدوارم با تلاش و همت هنرمندان ایرانی، شاهد رونق روزافزون این هنر اصیل و جهانی شدن آن باشیم.”

نظر شما