هوش مصنوعی؛ ابزار دانشمندان برای پی بردن به راز کیهان

هوش مصنوعی؛ ابزار دانشمندان برای پی بردن به راز کیهان

دانشمندان دانشگاه وارویک در انگلستان از هوش مصنوعی برای درک بهتر انفجارهای کیهانی عظیم به نام ابرنواخترها استفاده می‌کنند.

ستاره‌ها در طول حیات خود، مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارند. بسیاری از آنها در نهایت به کوتوله‌های سفید تبدیل می‌شوند که ستارگانی فشرده با جرمی تقریباً معادل خورشید و اندازه‌ای در حدود زمین هستند. این مرحله، آخرین مرحله تکامل ستاره‌های کم‌جرم یا با جرم متوسط به شمار می‌رود.

برخی از کوتوله‌های سفید در نهایت به صورت ابرنواختر منفجر می‌شوند. این انفجارها پدیده‌ای شگفت‌انگیز و پرانرژی هستند که عناصر سنگینی مانند کلسیم و آهن را به فضا پرتاب می‌کنند، عناصری که بلوک‌های سازنده حیات هستند.

با وجود اهمیت ابرنواخترها، دانشمندان هنوز به طور کامل نمی‌دانند که چگونه و چرا این انفجارها رخ می‌دهند.

برای درک بهتر این پدیده، دانشمندان در پژوهش‌های اخیر خود از نوعی هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشین استفاده می‌کنند. در این روش، ماشین‌ها با استفاده از داده‌ها و تجربیات خود آموزش می‌بینند.

دانشمندان با مقایسه مدل‌های انفجار ابرنواخترها که توسط هوش مصنوعی ایجاد می‌شود با مشاهدات واقعی، می‌توانند به درک عمیق‌تری از چگونگی وقوع این انفجارهای کیهانی دست پیدا کنند.

این پژوهش نشان‌دهنده‌ی پتانسیل بالای هوش مصنوعی در کمک به دانشمندان برای کشف رازهای جهان هستی است.

آیا شما هم به کشف رازهای کیهان با استفاده از هوش مصنوعی علاقه‌مند هستید؟

نظرات خود را در مورد این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.