موضوع : پژوهش | مقاله

فعالیت ژنی مشابه در اوتیسم، اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی

برخی از این اختلالات برخی ویژگی‌های فیزیکی در سطح مولکولی، به ویژه الگوهای “بیان ژن” در مغز را به اشتراک می‌گذارند. همچنین محققان متوجه تفاوت‌های مهمی در بیان ژن‌های این اختلالات شدند
به گزارش روز جمعه خبرگزاری آمریکایی یونایتدپرس، محققان مرکز تحقیق و درمان اوتیسم دانشگاه کالیفرنیای آمریکا اعلام کردند: ۷۰۰ نمونه بافت مغز مبتلایان به اختلال های اوتیسم، اسکیزوفرنی و دو قطبی، افسردگی شدید یا سوء مصرف الکل فوت شده را بررسی کرده و این نمونه ها را با نمونه هایی از مغز افراد سالم مطابقت داده اند.

به گزارش نوروسافاری از ساینس، محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس (UCLA) نشان داده‌اند که در سه اختلال شایع شامل اختلال رشدی اوتیسم، اختلال روانی شیزوفرنی و اختلال دوقطبی، میزان مشابهی از برخی مولکول‌های خاص در مغز افراد مبتلا وجود دارد.

دنیل گِشویند (Daniel Geschwind)، استاد مغز و اعصاب، روان‌پزشکی و ژنتیک انسانی در یوسی‌ال‌ای و مدیر مرکز تحقیقات و درمان اوتیسم که نویسنده ارشد این مقاله است، می‌گوید: «ما با استفاده از فناوری‌های مولکولی و ژنتیک توانسته‌ایم بیماری‌های روانی را به شیوه‌ای منحصربه‌فرد بررسی کنیم. بیماری‌های روانی، اثر آسیب‌شناختی آشکاری در مغز ندارند؛ اما اکنون به ابزارهای ژنومیکی مجهز شده‌ایم که به ما نشان می‌دهد چه اتفاقی در مغز می‌افتد که حاصل آن، این اختلال‌های روان‌شناختی است.»

محققان می‌دانند که بعضی تغییرات در مواد ژنتیکی، افراد را در معرض خطر اختلالات روانی قرار می‌دهد، اما DNA به تنهایی گویا تمام داستان نیست. هر سلول در بدن دارای DNA یکسان است. از سوی دیگر، مولکول‌های RNA با خواندن دستورالعمل‌های موجود در DNA، در بیان ژن قسمت‌های مختلف بدن نقش مهمی دارند.

طراحی و اهمیت مطالعه
دانیل گشویند – Daniel Geschwind – محقق ارشد این مطالعه می گوید: این یافته ها امضای مولکولی و پاتولوژیکی از این اختلال هاست که گامی بزرگ و رو به جلو به شمار می آید.
رییس مرکز تحقیقات و درمان اوتیسم دانشگاه کالیفرنیا افزود: مهمترین چالش کنونی این است که بدانیم این تغییرات ژنتیکی چطور بروز می یابند

نظر شما