کشف ژنی که در برابر چاقی مقاومت می‌کند: امیدی نو برای مبارزه با این معضل جهانی
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

کشف ژنی که در برابر چاقی مقاومت می‌کند: امیدی نو برای مبارزه با این معضل جهانی

محققان چینی در گامی مهم، ژنی را کشف کرده‌اند که می‌تواند به مقاومت در برابر چاقی کمک کند. این کشف که در ژورنال "Interesting Engineering" به چاپ رسیده است، می‌تواند به درک بهتر چگونگی تأثیرگذاری ژن‌ها بر چاقی و در نهایت، به یافتن روش‌های جدیدی برای درمان و پیشگیری از آن منجر شود.

اگرچه رژیم غذایی نامناسب و توسعه اقتصادی نقش بسزایی در افزایش نرخ چاقی در جهان دارند، مطالعه جدیدی که توسط دکتر "جین لی" و "ژنگ هانگشیانگ" از دانشگاه فودان چین انجام شده است، نشان می‌دهد که ژنتیک نیز در تعیین چاقی یا لاغری افراد نقشی اساسی ایفا می‌کند.

در این پژوهش، 2877 نمونه از جمعیت سه استان گوانگشی، جیانگسو و هنان مورد بررسی قرار گرفتند. محققان نوع خاصی از DNA میتوکندری (mtDNA) را کشف کردند که در جنوب چین و جنوب شرقی آسیا رایج است و به نظر می‌رسد در برابر چاقی مقاومت ایجاد می‌کند.

دکتر "جین" در این باره می‌گوید: "میتوکندری که به عنوان منبع انرژی سلول شناخته می‌شود، 80 تا 90 درصد انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های انسانی را تامین می‌کند. ارتباط عملکرد میتوکندری با چاقی از مدت‌ها قبل شناخته شده بود."

برخلاف DNA هسته‌ای که از هر دو والد به ارث می‌رسد، mtDNA به طور معمول از طریق مادر به فرزند منتقل می‌شود و بیشتر در معرض جهش‌های ژنتیکی مفید در فرآیند تکامل قرار دارد.

دکتر "جین" و همکارانش 16 زیرگروه اصلی mtDNA را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که هر کدام به خانواده‌های ژنتیکی با یک جد مشترک مرتبط بودند. آنها در این بررسی، گروه خاصی به نام M7 را شناسایی کردند که به طور مداوم با کاهش خطر چاقی مرتبط بود.

تحقیقات بیشتر نشان داد که زیرگروهی از M7 به نام M7b1a1، مسئول محافظت در برابر چاقی است.

محققان بر این باورند که کاهش عملکرد میتوکندری می‌تواند دلیل مقاومت M7b1a1 در برابر چاقی باشد. دکتر "جین" در این باره می‌نویسد: "کاهش عملکرد میتوکندری به معنای تبدیل کمتر انرژی و تولید گرمای بیشتر است که احتمالاً منجر به افزایش وزن کمتر می‌شود."

علاوه بر این، دانشمندان کشف کردند که M7b1a1 حدود 15000 سال پیش در جمعیت مورد بررسی تکامل یافته است. دکتر "جین" معتقد است که این یافته از فرضیه آنها مبنی بر اینکه M7b1a1 به دلیل تولید گرمای بیشتر در برابر سرمای عصر یخبندان تکامل یافته است، پشتیبانی می‌کند.

کشف این ژن می‌تواند نقطه عطفی در مبارزه با چاقی باشد. با درک بهتر مکانیسم‌های ژنتیکی دخیل در چاقی، می‌توان روش‌های درمانی و پیشگیری جدیدی را برای این معضل جهانی توسعه داد.

نکات مهم:

  • محققان چینی ژنی را کشف کرده‌اند که به مقاومت در برابر چاقی کمک می‌کند.
  • این ژن که M7b1a1 نام دارد، در DNA میتوکندری یافت می‌شود و به طور معمول از طریق مادر به فرزند منتقل می‌شود.
  • M7b1a1 با کاهش عملکرد میتوکندری که منجر به تولید گرمای بیشتر و تبدیل کمتر انرژی می‌شود، با چاقی مبارزه می‌کند.
  • این کشف می‌تواند به درک بهتر چگونگی تأثیرگذاری ژن‌ها بر چاقی و در نهایت به یافتن روش‌های جدیدی برای درمان و پیشگیری از آن منجر شود.

نظر شما