موفقیت ۱۰۰ درصدی داروی پیشگیری از ایدز در زنان جوان
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

موفقیت ۱۰۰ درصدی داروی پیشگیری از ایدز در زنان جوان

خبر امیدوارکننده‌ای در زمینه پیشگیری از HIV منتشر شده است: مطالعه‌ای جدید نشان داده که تزریق دو بار در سال داروی جدیدی به نام لناکاپاویر می‌تواند به طور کامل زنان جوان را از ابتلا به HIV محافظت کند. این یک پیشرفت بزرگ در مبارزه با این بیماری است که در سال گذشته 1.3 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است.

لناکاپاویر نوع جدیدی از داروی پیشگیری از HIV (PrEP) است که به صورت تزریقی تجویز می‌شود. برخلاف سایر داروهای PrEP که به صورت قرص روزانه مصرف می‌شوند، لناکاپاویر هر شش ماه یک بار تزریق می‌شود. این امر می‌تواند برای برخی از افراد، به ویژه کسانی که در مصرف روزانه داروها مشکل دارند، گزینه ای راحت تر و موثرتر باشد.

این مطالعه که در آفریقای جنوبی و اوگاندا انجام شد، شامل بیش از 5000 زن جوان بود که در معرض خطر ابتلا به HIV قرار داشتند. نیمی از شرکت کنندگان لناکاپاویر را هر شش ماه یک بار دریافت کردند، در حالی که نیمی دیگر داروی PrEP خوراکی Truvada را به صورت روزانه مصرف کردند.

نتایج نشان داد که لناکاپاویر 100٪ در محافظت از زنان در برابر HIV موثر بود. هیچ مورد عفونت HIV در گروهی که لناکاپاویر دریافت می‌کردند مشاهده نشد، در حالی که 37 مورد عفونت در گروه Truvada رخ داد.

این یافته‌ها بسیار امیدوارکننده هستند و نشان می‌دهند که لناکاپاویر می‌تواند ابزاری قدرتمند در مبارزه با HIV باشد. لناکاپاویر می‌تواند به ویژه برای زنانی که در معرض خطر ابتلا به HIV قرار دارند اما مصرف روزانه قرص برای آنها دشوار است، مفید باشد.

با این حال، هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود. لناکاپاویر هنوز به طور گسترده در دسترس نیست و قیمت آن نیز بالا است. همچنین تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی و ایمنی لناکاپاویر در مردان و افراد ترنس‌جندر مورد نیاز است.

با وجود این چالش‌ها، لناکاپاویر پیشرفتی بزرگ در زمینه پیشگیری از HIV است. این دارو امید جدیدی را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، به ارمغان می‌آورد.

نظر شما