بیمارستان مفرح: از شرط لباس نو تا نجات جان بیماران
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

بیمارستان مفرح: از شرط لباس نو تا نجات جان بیماران

بیمارستان مفرح، یکی از قدیمی‌ترین مراکز درمانی محله نازی‌آباد تهران، داستان‌های جالبی برای روایت دارد. این بیمارستان که در ابتدا زایشگاهی مجهز و مدرن بود، در سال‌های اولیه راه‌اندازی، شرطی عجیب برای بیماران خود داشت: "پوشیدن لباس نو هنگام ترخیص".

بنیانگذاری بیمارستان مفرح:

داستان این بیمارستان به سال ۱۳۱۸ شمسی باز می‌گردد. "حاج ابوالقاسم مفرح" ثروتمندی نیکوکار، زمینی ۵ هکتاری از باغ خود را وقف ساخت بیمارستانی برای درمان بیماران نیازمند کرد. با وجود مصادف شدن ساخت بیمارستان با جنگ جهانی دوم، کار ساخت و تجهیز آن متوقف نشد و سرانجام در سال ۱۳۲۱ شمسی، بیمارستان مفرح در دل این باغ سرسبز به بهره‌برداری رسید.

شروط عجیب و غریب:

اما یکی از نکات جالب توجه در مورد این بیمارستان، شروطی بود که برای بیماران در نظر گرفته شده بود. یکی از این شروط، "پوشیدن لباس نو هنگام ترخیص" بود. این شرط در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسد، اما فلسفه‌ای جالب در پشت آن نهفته بود.
 

هدف از شرط لباس نو:

هدف "حاج ابوالقاسم مفرح" از این شرط، رهایی بیماران از دغدغه‌های مالی و تمرکز آنها بر روی درمان بود. او می‌خواست بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، فارغ از هر گونه نگرانی، فقط به روند بهبودی خود فکر کنند.

علاوه بر این، "حاج محسن مفرح"، فرزند "حاج ابوالقاسم" که بعد از فوت پدر مدیریت بیمارستان را بر عهده داشت، معتقد بود که پوشیدن لباس نو در زمان ترخیص، به بیمار روحیه‌ای تازه می‌دهد و او را برای شروع یک زندگی سالم آماده می‌کند.

بیمارستان مفرح در گذر زمان:

بیمارستان مفرح از زمان تاسیس تاکنون فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. این بیمارستان در طول سال‌های جنگ تحمیلی نیز به فعالیت خود ادامه داد و به عنوان یکی از مراکز درمانی مهم در خدمت مردم بود.

امروزه بیمارستان مفرح با امکانات و تجهیزات مدرن، همچنان به ارائه خدمات درمانی به بیماران در محله نازی‌آباد و سایر نقاط تهران می‌پردازد.

نظر شما