قرآن آموختن پیامبر(ص) و آموزش قرآن توسط ایشان
فهرست عناوین
صاحب اثر : مهدی غفاری
آموزش قرآن، از مهم مسائل حوزه استفاده از قرآن و ارتباط با سخن خداست. در این باره یکی از شیوههای مهم در تحقیق و پژوهش پیرامون روششناسی آموزش قرآن، مطالعه قرآن کریم و روایات اسلامی در راستای استخراج و استنباط شیوهها و روشهای آموزش و ترویج قرآن است.
از این میان، شناخت و تحلیل شیوه انتقال قرآن به پیامبر - که خود نوعی آموزش به شمار میآید - از یک سو، و شناخت و تحلیل شیوه آموزش قرآن توسط پیامبر اکرم(ص) به یاران خود از سوی دیگر، بسیار مهم به نظر میرسد.
در این مقاله کوشیدهایم چگونگی آموختن قرآن توسط خود پیامبر اکرم(ص) و چگونگی آموزش قرآن به وسیله ایشان را به یاران خود و مسلمانان صدر اسلام طرح و شرح نماییم. آنچه در این مقاله بیشتر توجه ما را به خود جلب کرده است، نظام آموزش شنیداری (سمعی) قرآن است که به عنوان روش آموزش قرآن - و با نام اقراء - در سیره پیامبر اکرم(ص) جای داشته و همواره بر آن تاکید میشده است
چگونگی تعلّم و تلقّی قرآن از سوی پیامبر اکرم (ص)
قرآن آموختن پیامبر اکرم(ص) با نزول قرآن کریم آغاز شد. این که نزول قرآن چگونه بوده است و وحی الهی چیست، امری است که چه بسا نتوان آن را تصور کرد و ماهیت و چگونگی آن را فهمید، ولی از آنجا که وحی الهی و نزول قرآن عاملی در انتقال قرآن کریم از لوح محفوظ بر قلب پیامبر اکرم(ص) بوده است، نوعی آموزش شمرده میشود. زیرا آیاتی از قرآن کریم که به مسأله نزول قرآن کریم پرداختهاند، تصویری از آموزش قرآن ارائه میدهند که برای ملموس نمودن پدیده وحی، این صحنه آموزشی، بسیار شبیه صحنههای آموزشی بشری ارائه شده است. این آیات که به مسأله نزول قرآن پرداختهاند، شیوه آموزش سخن خدا را توسط اولین معلم آن که خدای رحمان است، بر اوّلین آموزنده آن، بیان کردهاند. از جمله: سنقرئک فلا تنسی1؛ لا تحرک به لسانک لتعجل به، ان علینا جمعه و قرآنه. فاذا قراناه فاتبع قرآنه، ثم ان علینا بیانه2؛ ورتلناه ترتیلا3؛ انا نحن نزلنا علیک القرآن تنزیلا4.
وحی الهی به هر کیفیت که بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده است، امری است خاص و ویژه، ولی نکته مهم این است که آموزش قرآن در مرتبه بعد از نزول قرآن اگر بخواهد "دنبالهرو وحی" باشد و از الگوهای وحیانی تبعیّت کند، حتی المقدور باید به شیوه دریافت وحی، توسط پیامبر اکرم(ص) نزدیک باشد. و اساساً یکی از علتهای بیان آیاتی مانند آیات مذکور در قرآن کریم، این است که در مقام آموزش و ترویج قرآن از این آیات، استفاده روششناختی نموده، و با تدبر در آیات مذکور بتوان شیوهها و روشهای آموزش، ترویج، تلاوت، انس و استفاده از قرآن را استنباط و استخراج کرد.
این مسأله با بررسی عملکرد پیامبر(ص) در آموزش قرآن بسیار واضح میشود، زیرا آن حضرت در مقام آموزش قرآن، قدم به قدم از الگوهای وحیانی آموزش کلاماللّه بهره جستهاند و قرآن نازل شده، بر خودشان را، نزولی دوباره داده و با همان شیوههای نزول قرآن، مبادرت به آموزش آن نمودهاند. بنابراین شیوهها و روشهای آموزش و ترویج قرآن در مکتب پیامبراکرم(ص) خود، نزول دیگری بود که توسط پیامبر اسلام در مورد آموزش قرآن اجرا میشد و محصول آن، شباهت بسیار آموزش قرآن، به وحی الهی بود.
1
پیامبر اکرم(ص) که با دقت بسیار از این شیوهها بهره میجستند و به آموزش قرآن میپرداختند، به محصولات این آموزش بسیار امیدوار بودند و میفرمودند: کسی که حامل قرآن شود، گویی پیامبری را در دل خود جای داده است و تفاوت آن با پیامبر در این است که به او وحی نمیشود و بس5، و این یعنی، شباهت بسیار آموزش قرآن با وحی الهی.
برای درک بهتر مطابقت آموزش وحیانی و نبوی قرآن، کافی است، اشاره کنیم که خدای تعالی به پیامبر اکرم(ص) میفرماید: سنُقرنک فلا تنسی یعنی، در مقام انتقال قرآن، ما بر تو اقراء میکنیم به گونهای که دیگر فراموش نمیکنی، دقیقاً، بازتاب این مطلب در سیره نبی اکرم(ص) چنین است که آن حضرت نیز برای آموزش قرآن، شیوه اقراء آیات را برمیگزینند: یتلوا علیهم آیاته و اصرار داشتند که همگان در آموزش قرآن و از همان شیوه اقراء آیات، استفاده کنند و بارها میفرمودند: بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و به دیگران یاد بدهد6. در کنار آن و در توضیح شیوه آموختن و آموزش دادن قرآن میفرمودند: «خیرکم من قرأالقرآن و اقرأه»7! یعنی بهترین شما کسی است که قرآن بخواند و آیات را بر دیگری اقراء کند.
از سوی دیگر، اگر خداوند چگونگی نزول و قرآن را ورتلناه ترتیلا8 بیان نموده است، پیامبر اکرم(ص) را نیز امر مینماید که: ورتل القرآن ترتیلا9 که بازتاب آن در رفتار پیامبر، تلاوت ویژه ایشان است؛8 از سوی دیگر، در برابر آیه ونزلناه تنزیلا10 - که اشاره به نزول تدریجی قرآن دارد - آیه و قرآنا فرقناه لتقرأه علی الناس علی مکث11 - و قرآن را بخش بخش فرستادیم تا تو آن را به آرامی برای مردم بخوانی - قرار دارد که ناظر به توصیه و سفارش به آموزش و ترویج تدریجی قرآن است و بازتاب آن در سیره، آموزش پنج آیه پنج آیه و سوره به سوره و تقسیم سورههای طولانی به رکوعات است.
بنابراین، نکته کلیدی آموزش قرآن این است که در آن، از الگوها و روشهای وحیانی، که توسط پیامبر اکرم(ص) تنزیل یافته و بشری شده است و تا حد زیادی شبیه همان الگوها و شیوههاست باید بهره برده و از آیاتی که به این مهم پرداختهاند با تدبر شایسته، روش و شیوه ارتباط با قرآن را استنباط نماییم.12
به همین منظور، در تفاسیر و کتابهای علوم قرآنی به اشارهها و تفسیرهایی برمیخوریم که بسیار جالب است؛ مرحوم مولی محسن فیض در تفسیر سنُقرنک فلا تنسی، معنای نقرئک را نعلّمک بیان نموده است،13 و بدین وسیله "اقراء" را همان تعلیم و شیوه آموزش دانستهاند. به تعبیر درستتر روش آموزش قرآن را مساوی با اقراء آیات الهی، و اقراء آیات الهی را مساوی با روش آموزش قرآن بیان نمودهاند.
بنابراین، اساس و اسلوب آموزش وحیانی قرآن «اقراء» بوده است. در تبیین معنای اقراء و بیان کیفیت و شیوه آن اقراء، آیه دیگری در سوره قیامت وجود دارد که عبارت است از: فاذا قراناه فاتبع قرآنه، (یعنی پس هرگاه بر تو خواندیم از خواندن ما پیروی کن). "قرائت بر کسی" یا "تلاوت بر کسی" دقیقاً به معنای اقراء است، یعنی، اگر آیات الهی بر کسی خوانده شود به قصد اینکه او نیز آنها را بشنود و تکرار کند، این عمل «اقراء» نامیده میشود، که همان تبعیت از قرائت مقری است، و در این آیه به همین نکته اشاره شده است.
2
در تفسیر آیه ان علینا جمعه و قرآنه - یعنی بر ماست جمع قرآن [در قلب تو] و خواندن آن [برای تو [- که خود محصول اجرای آیه فاذا قراناه فاتبع قرآنه است، از ابن عباس نقل شده است که سنقرئک فلا تنسی یعنی جمع قرآن به وسیله خواندن آیات قرآن برای قرآنآموز (اقراء) باعث عدم فراموشی (لاتنسی) میشود14.
بنابراین، شیوه قرآن آموختن پیامبراکرم(ص) چنین بوده است که آیات الهی را میشنیده و تکرار مینمودهاند، تا در سینه مبارکشان جمع و حفظ گردد. در همین رابطه مولی محسن فیض در تفسیر آیه فاذا قرآناه فاتبع قرآنه میگویند: یعنی، هنگامی که قرآن را بر تو قرائت میکنیم، به وسیله تکرار، از قرائت ما دقیقاً تبعیت کن تا آیات الهی در ذهن و قلبت جای گیرد و مستقر شود.15 در تفسیر شبّر نیز در این زمینه میخوانیم که فاذا قرآناه فاتبع قرآنه یعنی، هنگامی که ما به واسطه جبرئیل بر تو قرآن را تلاوت میکنیم، پس از شنیدن آن قرائت، دقیقاً تبعیت نما و آنرا تکرار کن.16 علامه طباطبایی(ره) نیز در بیان معنای این آیه، فرآیند اقراء را با زیبایی بیان مینمایند و میفرمایند «فاذا قراناه فاتبع قرآنه» یعنی، هنگامی که به وسیله وحی، قرائت آیات الهی انجام شد و به پایان رسید از این قرائت، تبعیت نما و پس از اتمام قرائت ما، بخوان و تکرار کن.17
ملاحظه میشود که علمای اسلامی، همه جا اسلوب قرآنآموختن توسط شخص پیامبراکرم(ص) را به صورت اقرائی (سمعی) بیان نمودهاند که البته، این فرآیند در عالمی به دور از حس و ماده صورت میپذیرفته، ولی همین فرآیند توسط آن حضرت به صورت «تنزیلی و تنزلی» در پیش گرفته شده، و آموزش اقرائی و سمعی تشکیل شده است.
چگونگی آموزش قرآن توسط پیامبراکرم(ص) به مسلمانان:
چنانچه پیش از این نیز گفتیم، پیامبر اکرم(ص) برای آموزش قرآن کریم، نظام سمعی (اقراء) را برگزیدند و کوشش نمودند که این روش آموزش، به عنوان "تنها راه آموزش قرآن" جا بیفتد و رایج گردد.
از جمله قرائن متعدد این مسأله، روایت جالبی است که در تفسیر نورالثقلین آمده است که در آن حضرت علی(ع) به روش قرآن آموختن خود نزد پیامبراکرم(ص) اشاره کرده و بیان میکند: «هیچ آیهای نازل نمیشد مگر آنکه حضرت رسول(ص) آنرا بر من اقراء میفرمود و میخواند و من میشنیدم و تکرار میکردم و پس از آن، همان آیه یا آیات را بر من املاء میفرمودند و من با خط خود آنها را مینوشتم...»18
در کتابهایی مانند: جمال القراء و کمالالاقراء، المرشد الوجیز، مناهل القرآنیة، القراءات القرآنیة و... میتوان به قرائن بسیاری، مبنی بر اینکه روش آموزش قرآن در سیره پیامبر اکرم(ص)، «اقراء آیات الهی» و «آموزش سمعی» بوده است، دست یافت. از جمله آنها، روایتی از عبدالله بن مسعود است که میگوید: «هفتاد سوره از قرآن کریم را که خود از دهان پیامبر اکرم(ص) شنیده و یاد گرفته بودم بر آن حضرت عرضه کردم و دوباره خواندم»19، و یا اینکه ابی شامه مقدسی میگوید: «اصحاب رسول الله به همان قرائتی که پیامبر اکرم(ص) آیات را بر آنها اقراء نموده بودند، آیات را تلاوت میکردند».20
3
سخاوی در بیان گوشهای از فرهنگ آموزش قرآن در عهد نزول میگوید: معلمین قرآن در صدر اسلام، با اقتدا به شخص پیامبر اکرم(ص)، آیات قرآن را بر متعلمین میخواندند [تا بشنوند و تکرار کنند، و بدین شیوه قرآن را بیاموزند[ چنان که شخص پیامبر اکرم(ص) نیز کتاب خدای عزّوجلّ را همان گونه که امر شده بود بر مردم تلاوت میفرمودند، و دقیقاً به این شکل بود که جبرئیل، قرآن را به آن حضرت عرضه میکرد، چنان که خدای تعالی فرموده است: «فاذا قراناه فاتبع قرآنه»، و معلمین قرآن در زمان رسول خدا(ص) به کسی که قصد یادگیری قرآن را داشت آیات را به صورت پنج آیه پنج آیه آموزش میدادند و میگفتند که جبرئیل نیز به همین شکل آیات را به پیامبراکرم(ص) تلقین و تعلیم نموده است.21
در مناهل العرفان نیز آمده است پیامبر اکرم(ص) برای آموزش قرآن به کسانی که از جامعه مسلمین دور بودهاند، کسانی را میفرستاد تا برای ایشان قرآن را اقراء کنند و با بهرهگیری از نظام سمعی، قرآن را آموزش دهند، چنان که مصعب بن عمیر و ابن ام مکتوم را، قبل از هجرت به مدینه فرستادند، و معاذبن جبل را نیز پس از هجرت برای اقراء آیات به مکه فرستادند.22
در همان کتاب از عبادة بن صامت نقل شده است که هنگامی که فردی به مدینه مهاجرت مینمود و به جمع مسلمانان وارد میشد، پیامبر اکرم(ص) او را به یکی از ما میسپرد تا به وی قرآن را آموزش دهیم.23 در جمالالقراء روایت دیگری آمده است که حاکی از رشد و گسترش فرهنگ آموزش سمعی و اقرائی در بین صحابه و تشویق نبوی از آن، میباشد. ابو عبید از سهل بن سعد انصاری نقل میکند که روزی رسول خدا بر ما وارد شدند در حالی که ما مشغول اقراء و آموزش آیات به یکدیگر بودیم و سورههایی را که یاد گرفته بودیم اقراء میکردیم، در این لحظه رسول خدا فرمودند: «الحمدلله، کتاب الله عزّوجل واحد فیه الاحمر و الاسود اقروءاالقرآن، اقروالقرآن قبل ان یجیء اقوام یقیمونه کما یقام القدح...».24 الحمدالله! کتاب خدای عزوجل برای سرخ و سیاه یکی است. قرآن بخوانید. قرآن بخوانید پیش از آن که گروهی بیایند که قرآن را مانند کولهپشتی به پشت خود بیندازند.
4
پاورقیها:
18 - تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 318
17 - المیزان، ج 2، ص 195
19 - بحارالانوار، ج 89، ص 49
1 - سوره اعلی، آیه 6
12 - ن ک. جمالالقراء و کمال الاقراء، ج 2، صص 215-213
14 - علوم القرآن عندالمفسرین، ج 1، ص 22
15 - تفسیر صافی، ج 2، ص 766
16 - تفسیر شبر. ص 541
13 - تفسیر صافی، ج 2، ص 809
10 - سوره اسراء، آیه 106
11 - همان
21 - جمال القراء، ج 2، صص 215-213
24 - جمال القراء، ج1، ص 269 و 270
22 - مناهل العرفان، ج 1، ص 242
23 - همان
20 - المرضد الوجیز، ص 68
2 - سوره قیامه، آیات 16 تا 19
3 - سوره فرقان، آیه 32
4 - سوره دهر، آیه 23
5 - اصول کافی، ج 2، ص 136
6 - کنزالعمال، خ 2353
7 - کنزالعمال، خ 2355
8 - سوره فرقان، آیه 32
9 - سوره مزمل، آیه 4
5
منبع : نشریه گلستان قرآن شماره 161
نظر شما