انقلاب نوری در هوش مصنوعی: چین با تراشه تایچی ۲ مرزهای جدیدی را می‌گشاید
موضوع : تکنولوژی | هوش مصنوعی

انقلاب نوری در هوش مصنوعی: چین با تراشه تایچی ۲ مرزهای جدیدی را می‌گشاید

چین با رونمایی از اولین تراشه هوش مصنوعی کاملاً نوری به نام «تایچی ۲» (Taichi-II)، گام بلندی در عرصه فناوری هوش مصنوعی برداشته است. این تراشه که توسط گروهی از دانشمندان در پکن توسعه یافته، توانسته است در بهره‌وری انرژی، پردازنده گرافیکی H100 شرکت انویدیا را شکست دهد. تایچی ۲ با بهره‌مندی از فرآیندهای نوری پیشرفته، تا هزار برابر بهبود در بهره‌وری انرژی را نسبت به رقبای خود نشان داده و می‌تواند آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را با سرعت بیشتری انجام دهد.

این تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور فانگ لو و دای کیونگهای از دانشگاه چینهوا (Tsinghua) پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به نسخه قبلی این تراشه یعنی «تایچی» را به نمایش گذاشته است. در حالی که تراشه تایچی ۲ از نظر عملکرد در سناریوهای مختلف بهتر عمل می‌کند، استفاده از فرآیندهای نوری به جای روش‌های سنتی الکترونیکی باعث افزایش کارایی آن شده است.

یکی از ویژگی‌های برجسته این تراشه، رویکرد نوآورانه "یادگیری حالت کاملاً رو به جلو" (FFM) است که امکان پردازش موازی وظایف یادگیری ماشین را مستقیماً بر روی تراشه نوری فراهم می‌کند. این روش نه تنها آموزش شبکه‌های نوری با میلیون‌ها پارامتر را تسریع کرده، بلکه دقت وظایف طبقه‌بندی را تا ۴۰ درصد افزایش داده و در شرایط کم‌نور بازده انرژی را تا شش برابر بهبود بخشیده است.

با توجه به محدودیت‌های اعمال شده توسط ایالات متحده در دسترسی چین به پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته، تراشه تایچی ۲ می‌تواند جایگزین مناسبی باشد و به پیشرفت‌های فناوری چین کمک کند. این تراشه، آینده‌ای نویدبخش برای محاسبات نوری و ساخت مدل‌های هوش مصنوعی فراهم می‌کند و نتایج این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.

نظر شما