هشدار درباره علائم سرطان تخمدان و اهمیت تشخیص زودهنگام
موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

هشدار درباره علائم سرطان تخمدان و اهمیت تشخیص زودهنگام

مطالعه‌ای در ۲۴ بیمارستان بریتانیا نشان می‌دهد که تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان می‌تواند شانس زنده ماندن بیماران را بهبود بخشد. این تحقیق بر اساس داده‌های مطالعه نمرات تست سرطان تخمدان (ROCkeTS) انجام شده است.

یافته‌های کلیدی:

  • از میان ۱۷۴۱ زن که تحت آزمایش سرطان تخمدان قرار گرفتند، ۱۱۹ نفر به سرطان تخمدان سروزی با درجه بالا (HGS) مبتلا شدند.
  • ۲۵.۲ درصد از این بیماران در مراحل اولیه (مرحله یک یا دو) تشخیص داده شدند و ۹۳ درصد از آنها بیش از پنج سال زنده ماندند.
  • نرخ بقای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته تخمدان تنها ۱۳ درصد بود.
  • بیمارانی که سرطان آنها قبل از گسترش به مرحله‌های پیشرفته تشخیص داده شد، نیاز به جراحی «نسبتاً ساده» برای برداشتن توده‌های سرطانی داشتند.

علائم و اهمیت تشخیص زودهنگام:

در حال حاضر، برنامه ملی غربالگری برای سرطان تخمدان در بریتانیا وجود ندارد، اما از سال ۲۰۱۱، طرح آزمایش علائم برای زنانی که علائمی مانند نفخ، تغییرات در روده، تغییرات در اشتها یا درد شکم دارند، وجود دارد. این علائم می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری کمک کند.

پروفسور سودا ساندار، جراح سرطان زنان و پژوهشگر بالینی در دانشگاه بیرمنگام، تأکید کرد که تشخیص زودهنگام می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نتایج درمان داشته باشد. او گفت:

«بسیار دلگرم کننده است که یک چهارم زنان مبتلا به سرطان درجه یک تخمدان در آزمایش‌های مبتنی بر علائم شکمی تشخیص داده شدند.»

او افزود که این مطالعه نشان می‌دهد با تشخیص زودهنگام، جراحی نسبتاً ساده می‌تواند تاثیر زیادی بر بهبود وضعیت بیماران داشته باشد.

وضعیت کنونی:

در بریتانیا، نزدیک به ۷۵۰۰ زن سالانه به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند، که این سرطان ششمین سرطان شایع در بین زنان در این کشور است. سرطان تخمدان سروزی، نوع شایع‌تری از این بیماری است که در آن سلول‌های سرطانی می‌توانند به سرعت رشد کنند.

این مطالعه به تأکید بر اهمیت آزمایش‌های زودهنگام و پیگیری‌های تخصصی برای بهبود شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان تخمدان کمک می‌کند.

نظر شما