درمان جدید پارکینسون با هوش مصنوعی؛ تراشه‌ای که عضلات را کنترل می‌کند
موضوع : تکنولوژی | هوش مصنوعی

درمان جدید پارکینسون با هوش مصنوعی؛ تراشه‌ای که عضلات را کنترل می‌کند

تحریک عمقی مغز در دو روش ثابت و تطبیقی در درمان پارکینسون موثر است.

مطالعه‌ای جدید در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، روشی نوین برای درمان بیماری پارکینسون را معرفی می‌کند که از هوش مصنوعی بهره می‌برد. این روش شامل دستگاهی کاشته‌شده در مغز است که می‌تواند مشکلات حرکتی بیماران در روز و بی‌خوابی در شب را بهبود بخشد.

این روش، که به نام تحریک عمیق مغزی تطبیقی (aDBS) شناخته می‌شود، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای نظارت بر فعالیت مغز بیمار و تنظیم پالس‌های الکتریکی بر اساس علائم استفاده می‌کند. این دستگاه با کاشت الکترودها در مغز، علاوه بر درمان دارویی، با تنظیم تحریکات، از حرکات اضافی جلوگیری کرده و در صورت کاهش اثر دارو، از سفتی عضلات پیشگیری می‌کند.

این فناوری اولین بار است که در محیط‌های واقعی برای بیماران پارکینسون به کار گرفته شده و با ایجاد مکانیسم بازخورد مداوم، قادر به کاهش علائم بیماری در طول زمان است.

در اولین مطالعه بالینی این روش، محققان فناوری aDBS را با تحریک عمیق مغزی ثابت (cDBS) مقایسه کردند. نتایج نشان داد که فناوری جدید توانست علائم بیماران را تا ۵۰٪ کاهش دهد و بی‌خوابی به عنوان یکی از علائم آزاردهنده مبتلایان به پارکینسون را بهبود بخشد.

پارکینسون که حدود ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، با از دست دادن سلول‌های عصبی تولیدکننده دوپامین در مغز همراه است. درمان‌های معمول مانند داروی لوودوپا می‌توانند علائم را کنترل کنند، اما با مشکلاتی مانند حرکات کنترل‌نشده همراه هستند. روش جدید aDBS با سازگاری با سطوح مختلف دوپامین، به بهبود این مشکلات کمک می‌کند.

این روش همچنین توانایی پیش‌بینی زمان بیدار شدن بیمار در شب را دارد و به بهبود خواب در بیماران مبتلا به پارکینسون و دیستونی (انقباض غیرعادی عضلات) کمک می‌کند.

نظر شما