هشدار لاوروف به غرب: جنگ جهانی سوم محدود به اروپا نخواهد بود
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

هشدار لاوروف به غرب: جنگ جهانی سوم محدود به اروپا نخواهد بود

مسکو هشدار داده است که غرب با اجازه دادن به اوکراین برای حمله به عمق روسیه، که با استفاده از موشک‌های ساخت غرب انجام می‌شود، در حال بازی با آتش است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه با بیان این موضوع به ایالات متحده آمریکا هشدار داد که «جنگ جهانی سوم» تنها به اروپا محدود نخواهد ماند.

اوکراین در تاریخ ۶ اوت به منطقه کورسک روسیه حمله کرد و این حمله به عنوان بزرگ‌ترین حمله خارجی به روسیه از زمان جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود. ولادیمیر پوتین نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که مسکو به این حمله پاسخ مناسبی خواهد داد.

لاوروف همچنین غرب را متهم کرد که به دنبال تشدید جنگ اوکراین است و موافقت با درخواست‌های اوکراین برای کاهش محدودیت‌ها در استفاده از تسلیحات خارجی نشان‌دهنده «دنبال کردن دردسر» توسط غرب است.

از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲، پوتین بارها هشدار داده است که این جنگ می‌تواند به یک درگیری بزرگ‌تر که قدرت‌های هسته‌ای جهان را درگیر می‌کند، تبدیل شود. با این حال، او تأکید کرده است که روسیه خواهان درگیری با ناتو و ایالات متحده آمریکا نیست.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در اوایل ماه جاری اشاره کرد که حمله به کورسک نشان‌دهنده بلوف بودن تهدیدهای کرملین برای مقابله به مثل است. اوکراین به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده توسط متحدان، نمی‌تواند از تسلیحاتی که در اختیار دارد برای حمله به برخی اهداف نظامی روسیه استفاده کند. زلنسکی از متحدان خواست تا در تصمیم‌گیری‌های خود جسورتر باشند.

روسیه اعلام کرده است که اوکراین از تسلیحات غربی، از جمله تانک‌های بریتانیایی و سامانه‌های موشکی آمریکا، در حمله به کورسک استفاده کرده است. کی‌یف تأیید کرده که از موشک‌های هیمارس آمریکا برای از بین بردن پل‌ها در کورسک استفاده کرده است.

واشنگتن نیز اعلام کرده است که در مورد برنامه‌های اوکراین قبل از حمله به کورسک مطلع نبوده و در این عملیات نقشی نداشته است.

سرگئی ناریشکین، رئیس اطلاعات خارجی روسیه، اعلام کرده که مسکو اظهارات غرب مبنی بر عدم دخالت در حمله کورسک را باور نمی‌کند. همچنین، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفته است که دخالت ایالات متحده آمریکا در این عملیات یک واقعیت آشکار است.

نظر شما