پژوهش جدید: رابطه بین بزرگی شبکه قدامی مغز و افسردگی
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

پژوهش جدید: رابطه بین بزرگی شبکه قدامی مغز و افسردگی

🔹 پژوهشگران اخیراً کشف کرده‌اند که در افراد مبتلا به افسردگی، یکی از شبکه‌های مغزی خاص به نام شبکه برجسته‌ساز قدامی مغز به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از حد نرمال است. این یافته‌ها به درک جدیدی از چگونگی و چرایی ابتلای برخی افراد به این عارضه کمک کرده است.

🔹 دکتر چارلز لینچ، نویسنده این مطالعه از کالج پزشکی وایل در دانشگاه کرنل نیویورک، توضیح داد که «ای پدیده در سطح مغز بیشتر از آنچه که در افراد سالم مشاهده می‌کنیم، فضا اشغال می‌کند.» به گفته وی، این بزرگ شدن شبکه باعث می‌شود که شبکه‌های مغزی دیگر، به خصوص در نواحی نزدیک، کوچکتر شوند.

🔹 شیوه‌ای نوین برای اندازه‌گیری شبکه‌های مغزی، شامل استفاده از تصویربرداری کارکردی دقیق و تحلیل تعداد زیادی از «اسکن‌های fMRI»، در این تحقیق به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که شبکه برجسته‌ساز قدامی مغز در افراد مبتلا به افسردگی به طور متوسط ۷۳ درصد بزرگ‌تر از افراد سالم است.

🔹 این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که این بزرگ شدن شبکه مغزی در طول زمان ثابت باقی مانده و تحت تأثیر تغییرات خلقی یا درمان‌های تحریک مغناطیسی مغز قرار نمی‌گیرد. با این حال، سیگنال‌های مغزی در زمان بروز علائم افسردگی کمتر هماهنگ بوده و این تغییرات با شدت علائم مرتبط است.

🔹 پژوهشگران همچنین افزودند که شبکه مغزی در کودکان مبتلا به افسردگی، که در سن بلوغ دچار این بیماری شده‌اند، چندین سال پیش از ظهور علائم بزرگ شده بود. این نتایج همچنین نشان می‌دهد که داشتن یک شبکه مغزی بزرگ می‌تواند عامل خطر برای ابتلا به افسردگی باشد، نه صرفاً پیامد این بیماری.

🔹 پروفسور کونر لیستون، یکی از نویسندگان مقاله، اظهار داشت که این اطلاعات می‌تواند برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد و اطمینان‌بخش باشد که یک تغییر قابل شناسایی در مغز با افسردگی مرتبط است.

🔹 دکتر میریام کلاین فلوگ از دانشگاه آکسفورد، که در این تحقیق دخالتی نداشت، به عدم توجه به بادامه مغز (آمیگدال) در این مطالعه انتقاد کرد و اشاره کرد که برای پیش‌بینی دقیق‌تر خطر افسردگی، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

نظر شما